Πέντε άνδρες παραπέμφθηκαν από την αρμόδια εισαγγελία σε δίκη, κατηγορούμενοι για συμμετοχή σε σκόπιμη διαρροή 3.800 βαρελιών πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο ανεφοδιασμού ναυτιλιακών καυσίμων ηλικίας 45 ετών «Αγία Ζώνη ΙΙ», με σκοπό να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη από την επιχείρηση καθαρισμού που ακολούθησε, αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Η δικάσιμος έχει προγραμματιστεί για τις 24 Οκτωβρίου.
Η Εισαγγελία πιστεύει ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» (ναυπήγησης του 1972) βυθίστηκε επίτηδες σε 35 μέτρα βάθος κοντά στο νησί της Σαλαμίνας τον Σεπτέμβριο του 2017, για να προκαλέσει ρύπανση, αναφέρει η διεθνής ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds.
Μάλιστα οι κατηγορούμενοι φέρονται σκοπίμως να μεγιστοποίησαν τον αντίκτυπο της πετρελαιοκηλίδας προκειμένου να αυξηθεί ο προϋπολογισμός του έργου απορρύπανσης, σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Ταμείου Αποζημίωσης για τη Ρύπανση από Πετρέλαιο (IOPC Funds), το οποίο είναι επιφορτισμένο από διεθνείς συνθήκες να καταβάλλει αποζημιώσεις για μεγάλες θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες. Υπενθυμίζεται πως από το ναυάγιο του «Αγία ζώνη ΙΙ» επηρεάστηκε μια έκταση 3 έως 4 χιλιομέτρων ακτών στη Σαλαμίνα μαζί με 25 χιλιόμετρα ακτογραμμής στις νότιες ακτές της Αττικής.
Τα μέλη του πληρώματος κατηγορούνται επίσης ότι άνοιξαν καλύμματα δεξαμενών φορτίου για να διασφαλίσουν ότι το πετρέλαιο θα χυθεί στη θάλασσα. Ερευνήθηκαν εννέα άτομα και τα πέντε που πρόκειται να δικαστούν περιλαμβάνουν τον πλοίαρχο του «Αγία Ζώνη ΙΙ», εκπρόσωπο της πλοιοκτησίας και τον υπεύθυνο της εταιρείας απορρύπανσης όπως και τα δύο μέλη του πληρώματος, σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε το IOPC Funds για τους μετόχους του, που επικαλείται το TradeWinds.
Οι εργολάβοι απορρύπανσης έχουν υποβάλει 34 τιμολόγια αθροιστικού ύψους 83,5 εκατ. ευρώ για το έργο τους στο IOPC Funds, το οποίο μέχρι στιγμής έχει εγκρίνει και έχει πληρώσει 16 εκατ. ευρώ. Ο πλοιοκτήτης και ο ασφαλιστής του ήταν υπεύθυνοι για τις πρώτες υποχρεώσεις έως το ποσό των 5,95 εκατ. δολαρίων. Ο διευθυντής του IOPC Funds, Gaute Sivertsen, δήλωσε στο TradeWinds ότι ο οργανισμός του θα επιδιώξει να ανακτήσει τυχόν χρήματα από άτομα ή ομάδες που κρίνεται ότι ευθύνονται για την αρχική διαρροή.
Οι υποψίες ότι η διαρροή από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν σκόπιμη δημιουργήθηκαν αφού τα δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου δεν σήμαναν αμέσως συναγερμό όταν άρχισε να διαρρέει πετρέλαιο στη θάλασσα. Η πλοιοκτησία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ανέθεσε το συμβόλαιο απορρύπανσης και διάσωσης σε εταιρεία χωρίς εμπειρία στον τομέα, αναφέρει το TradeWinds. Το κλείσιμο και το σφράγισμα των 11 καλυμμάτων δεξαμενών φορτίου επιτεύχθηκε από αυτή την εταιρεία 53 ώρες μετά τη βύθιση του πλοίου, κάτι που θεωρήθηκε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
Μια έκθεση που ολοκληρώθηκε το 2019 από το ελληνικό Συμβούλιο Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων για λογαριασμό της εισαγγελίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «στόχος ήταν να αφεθεί το πλοίο να βυθιστεί ανενόχλητο και αβοήθητο», προσθέτοντας πως «τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται σε αυτή την περίπτωση είναι ξεκάθαρα προφανή από το οικονομικό όφελος που αποκομίζουν οι εταιρείες στις οποίες έχει ανατεθεί από τον πλοιοκτήτη να διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις της απορρύπανσης». Η διάσωση του δεξαμενόπλοιου ολοκληρώθηκε έπειτα από πενθήμερη επιχείρηση χρησιμοποιώντας πλωτό γερανό, ρυμουλκά, αντιρρυπαντικά και εξειδικευμένο καταδυτικό πλήρωμα.