Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Ίδρυση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις». Με αυτό, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μετατρέπεται σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, αποκτώντας διοικητική και οικονομική ανεξαρτησία.
Το νομοσχέδιο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου Σχεδίου Δράσης που υλοποιεί το υπουργείο σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς (DG MOVE, EASA, EUROCONTROL), με στόχο τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στην Ελλάδα. Μετά τη δημόσια διαβούλευση και την κατάθεσή του στη Βουλή, ο υπουργός Χρίστος Δήμας δήλωσε ότι η μεταρρύθμιση στοχεύει στη θεσμική ανανέωση της ΥΠΑ, την οικονομική της αυτοτέλεια, την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και την τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Τόνισε ότι οι κανόνες διοίκησης εναρμονίζονται με το εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο, ενώ δημιουργούνται ευέλικτες διαδικασίες για την αναβάθμιση των υποδομών και των συστημάτων. Ήδη έχουν ξεκινήσει προσλήψεις σε κρίσιμες ειδικότητες όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού το 2025 και το 2026.
Βασικά σημεία του νομοσχεδίου:
Διοικητική Δομή:
Η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας και ως διαχειριστής αεροδρομίων. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα αποτελείται από επτά μέλη, μεταξύ των οποίων ο διοικητής ως πρόεδρος και δύο υποδιοικητές ως αντιπρόεδροι. Η οργανωτική δομή της ΥΠΑ μειώθηκε κατά περίπου 35%, προκειμένου να γίνει πιο αποδοτική και σύγχρονη.
Προσωπικό:
Προβλέπονται 2.407 θέσεις μόνιμων και ΙΔΑΧ υπαλλήλων, με τα απαιτούμενα προσόντα να ορίζονται από σχετικές διατάξεις. Η πλήρωση των θέσεων θα γίνει μέσω προκηρύξεων του ΑΣΕΠ. Επιπλέον, υπάρχουν ρυθμίσεις για την ευέλικτη μετακίνηση προσωπικού, αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από τους παραχωρημένους αερολιμένες, και ενίσχυση των περιφερειακών αεροδρομίων. Παράλληλα, προβλέπεται εξειδικευμένη εκπαίδευση για τα στελέχη της ΥΠΑ.
Οικονομική Αυτοτέλεια:
Η ΥΠΑ θα έχει δικό της προϋπολογισμό, ισολογισμό και χρηματοοικονομικές αναφορές. Θα αξιοποιεί έσοδα από την EUROCONTROL και θα εισάγει ειδικά τέλη επιβατών και ασφάλειας στους αερολιμένες υπό την αρμοδιότητά της. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης αποθεματικών για τη διαχείριση περιόδων μειωμένης κίνησης ή έκτακτων αναγκών, καθώς και η θέσπιση κανονισμών για την ταχεία και αποτελεσματική υλοποίηση έργων και προμηθειών σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Με αυτή τη μεταρρύθμιση, την αναβάθμιση υποδομών και τις προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, η ελληνική αεροναυτιλία ενισχύεται σημαντικά, διασφαλίζοντας υψηλά επίπεδα ασφάλειας και αποδοτικότητας στις πτήσεις.