Πέτρος Παππάς: Θεσσαλονίκη, μια πόλη αφιλόξενη για τους τυφλούς συμπολίτες μας. Μόνο 1 στα 5 φανάρια έχει ηχητική σήμανση.

Με αφορμή την 15η Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Λευκού Μπαστουνιού, ο Βουλευτής ΠΑΣΟΚ–Κίνημα Αλλαγής Πέτρος Παππάς, Υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Εργασίας Ατόμων με Αναπηρία και Ευάλωτων Κοινωνικών Ομάδων, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με την ελλιπή λειτουργία των ηχητικών σηματοδοτών στη Θεσσαλονίκη και την ανάγκη διαμόρφωσης ενός Εθνικού Σχεδίου Προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία όρασης.

Η πρωτοβουλία στηρίζεται σε εκτεταμένη έρευνα της Περιφερειακής Ένωσης Κεντρικής Μακεδονίας του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών, η οποία αποτυπώνει μια ιδιαίτερα ανησυχητική εικόνα για την κατάσταση των ηχητικών σηματοδοτών στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Από τους 347 φωτεινούς σηματοδότες που ελέγχθηκαν, μόλις οι 74 (21,3%) διαθέτουν και λειτουργούν σωστά ηχητικό μηχανισμό – δηλαδή λιγότερο από 1 στα 5 φανάρια παρέχουν ασφαλή διέλευση για τα άτομα με οπτική αναπηρία.

Η εικόνα αυτή συνιστά σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, κοινωνικής ισότητας και σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Δεν αφορά μόνο τους τυφλούς συμπολίτες μας, αλλά και ηλικιωμένους, γονείς με καροτσάκια, άτομα με κινητικές δυσκολίες και κάθε πεζό που κινείται στους δρόμους της πόλης.
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Σουηδία, η Δανία, η Γερμανία και η Αυστρία, η ύπαρξη ηχητικών συστημάτων πεζών αποτελεί υποχρεωτική προδιαγραφή κατά την κατασκευή ή ανακαίνιση οδικών υποδομών. Αντίθετα, στην Ελλάδα, η εφαρμογή των ευρωπαϊκών προτύπων είναι περιορισμένη και αποσπασματική.

Με την ερώτησή του, ο κ. Παππάς ζητά από το Υπουργείο:
• να προχωρήσει σε πανελλαδική καταγραφή και αξιολόγηση της λειτουργικότητας των ηχητικών σηματοδοτών,
• να εκπονήσει Εθνικό Σχέδιο Συντήρησης, Αντικατάστασης και Επέκτασης των συστημάτων αυτών,
• να θεσπίσει υποχρεωτική πρόβλεψη εγκατάστασης ηχητικών μηχανισμών σε κάθε νέο ή ανακαινιζόμενο φωτεινό σηματοδότη,
• και να εντάξει σχετικές δράσεις σε προγράμματα χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης ή του νέου ΕΣΠΑ, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους αναπηρικούς φορείς.
Όπως δήλωσε ο Πέτρος Παππάς:
«Η πρόσβαση και η ασφάλεια στους δρόμους δεν είναι πολυτέλεια, αλλά θεμελιώδες δικαίωμα. Κάθε φανάρι που σιωπά είναι ένα ακόμη εμπόδιο στην ισότητα, μια χαμένη ευκαιρία για ανθρωπιά.
Η Πολιτεία οφείλει να κάνει τη φωνή των ηχητικών σηματοδοτών να ακουστεί ξανά — όχι μόνο στους δρόμους, αλλά και στη συνείδηση όλων μας».

Κύλιση στην κορυφή