Πασκάλ Μπρυκνέρ

Πασκάλ Μπρυκνέρ για Τελετή Έναρξης: Δεν θα τολμούσαν να γελάσουν με το Ισλάμ γιατί θα κινδύνευαν να τους κόψουν τον λαιμό

Ο Γάλλος διανοούμενος Πασκάλ Μπρυκνέρ κατέθεσε το δικό του σχόλιο στη συζήτηση για την αισθητή της Τελετής Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, που γνώρισε πλήθος αρνητικών κριτικών.

Σε δηλώσεις του στο newmoney.gr, ο Πασκάλ Μπρυκνέρ σχολίασε ότι «συνολικά η τελετή έναρξης ήταν επιτυχής και σύμφωνη με το όραμα του Μακρόν για τη Συμπερίληψη». Ο Γάλλος συγγραφέας κλήθηκε να σχολιάσει τη σκηνή «Festivité», η οποία θύμισε σε πολλούς τον «Μυστικό Δείπνο»: «Αυτό το “όλα μαζί”. Τα κλισέ του χθες μαζί με την Edith Piaf και την Zizi Jeanmaire (σ.σ.: εμβληματικές Γαλλίδες τραγουδίστριες), έπρεπε να ακολουθηθούν από τα κλισέ του σήμερα για τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα».

Σε άλλο σημείο της δήλωσής του, ο Γάλλος φιλόσοφος υπογραμμίζει ότι: «αν η σκηνή με το ζευγάρι στην Bibliotheque National, δεν με ενόχλησε, η παρέλαση των drag queens στη γέφυρα δεν με έπεισε. Οι περισσότερες από τις συμμετέχουσες ήταν αρκετά αντιαισθητικές, ενώ τον Philippe Catherine, με το μπλε γυμνό του, ήταν οδυνηρό να τoν βλέπεις. Αν προσπαθείς να ικανοποιήσεις όλες τις κατηγορίες ανθρώπων, κινδυνεύεις στο τέλος να τις δυσαρεστήσεις όλες. Μπορούμε λοιπόν να κοροϊδεύουμε τον χριστιανισμό παρωδώντας τον “Μυστικό Δείπνο” αλλά οι αγαπητοί μας παραβάτες δεν θα τολμούσαν ποτέ να γελάσουν με το Ισλάμ και τον Προφήτη γιατί τότε θα κινδύνευαν να τους κόψουν τον λαιμό. Αυτό είναι το όριο αυτής της ψευτοπαραβατικότητας, που σήμερα αποτελεί το άλλο όνομα του κομφορμισμού».

Ολυμπιακοί Αγώνες: Γιατί καταρρέει το αφήγημα του Μυστικού Δείπνου στην Τελετή Έναρξης

Ντόρο έχει προκαλέσει η drag παρωδία του διάσημου έργου του Λεονάρντο ντα Βίντσι «Μυστικός Δείπνος» κατά την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων την Παρασκευή. Οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων δύο μέρες μετά ζήτησαν συγγνώμη από Καθολικούς και άλλους Χριστιανούς που τυχόν προσβλήθηκαν, καθώς το θέμα άρχισε να παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Έγινε όμως τόσος ντόρος για το τίποτα;

Ο Ανδρόνικος Κουτρομπέλης με ανάρτησή του στο Facebook αναλύει την αμφιλεγόμενη σκηνή από την Τελετή Έναρξης στο Παρίσι, που επί της ουσίας καταρρέει το αφήγημα του Μυστικού Δείπνου, με παραπομπές στα σχόλια της ανάρτησής του που δείχνουν τα στοιχεία από τα οποία ενεπνέυσθη ο καλλιτεχνικός διευθυντής των Ολυμπιακών Αγώνων Thomas Jolly.

Η ανάρτηση του Ανδρόνικου Κουτρουμπέλη για την αμφιλεγόμενη σκηνή στην Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων

Αφού έφτασε μέχρι και να ασχοληθεί η Καθολική Εκκλησία… ας δούμε πια λίγο προσεκτικά τι γίνεται στην τόσο αμφιλεγόμενη σκηνή από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.

Έχουμε μια πασαρέλα με χονδρικά 3 φάσεις. Πρώτη: εμφανίσεις που θυμίζουν παρουσιάσεις ρούχων. Δεύτερη: ποικίλα χορευτικά. Τρίτη: το επίμαχο σκηνικό.

Πρόκειται για ανάλογο της διάσημης σκηνής του Μυστικού Δείπνου του Λεοράντο ντα Βίνσι; Σίγουρα οι δυο πρώτες φάσεις δεν έχουν καμιά σχέση. Η τρίτη;

Σε πολλά ποστ που έγιναν viral, παρουσιάζεται μόνο μια περικομμένη εικόνα που εμφανίζει λίγους συμμετέχοντες. Όμως στα κανονικά πλάνα φαίνεται ότι συμμετέχει πολύς κόσμος, που δεν έχει συντονισμένο στήσιμο, ούτε ανάλογη παρουσία με αυτή του Δείπνου.

Το μόνο που θα μπορούσε να θυμίζει κάπως απτά τον Δείπνο, είναι η κοπέλα στη μέση που φοράει ένα χαρακτηριστικό στέμμα. Ενώ όμως ο Ιησούς εμφανίζεται με στέμματα ηλίου σε διάφορες απεικονίσεις, δεν το κάνει στον επίμαχο του ντα Βίνσι.

Ποιο είναι όμως το ακόμη χαρακτηριστικότερο μέρος του σκηνικού; Φυσικά ο μπλε χαρακτήρας μέσα στα φρούτα.
Βλέποντάς τα όλα μαζί, το σκηνικό ταιριάζει πολύ καλύτερα με έναν διαφορετικό αναγεννησιακό πίνακα, του Ολλανδού ζωγράφου Jan van Bijlert.

Ο πίνακας αυτός ονομάζεται «Το Γεύμα των Θεών» και απεικονίζει τους Ολύμπιους Θεούς. Βλέπουμε ότι περιλαμβάνει το πιο χαρακτηριστικό χαρακτήρα με το φρούτα, που στην πραγματικότητα είναι ο Θεός Διόνυσος (ή στην αντίστοιχη ρωμαϊκή εκδοχή του, Βάκχος).

Βλέποντας τον πίνακα σε υψηλή ευκρίνεια, διαπιστώνουμε ότι ο μεσαίος χαρακτήρας εμφανίζει επίσης ένα «φωτοστέφανο ήλιου», με χαρακτηριστικές άκρες. Πρόκειται για τον Απόλλωνα, όπως καταλαβαίνουμε από την λύρα που κρατάει.

Το στέμμα ήλιου αφορά τη σύνδεση του Απόλλωνα με το φως και τον ήλιο, και το βλέπουμε και σε άλλες αρχαίες απεικονίσεις του.

Να πούμε ευρύτερα ότι ο πίνακας αυτός δεν πρόκειται για μεμονωμένο παράδειγμα, η κατηγορία πινάκων «γεύμα των θεών» γνώρισε αναβίωση ειδικά κατά την Αναγέννηση.

Και πλέον, έχουμε και τη δήλωση του Thomas Jolly, καλλιτεχνικού διευθυντή των Ολυμπιακών Αγώνων που ήταν υπεύθυνος και για το συγκεκριμένο στιγμιότυπο:

«Ο Μυστικός Δείπνος δεν ήταν η έμπνευσή μου. Νομίζω ήταν σαφές, έχουμε τον Διόνυσο που φτάνει στο τραπέζι. Γιατί είναι εκεί, μα επειδή είναι ο θεός των πάρτι, του κρασιού, ο πατέρας της Σηκουάνα, θεάς που συνδέεται με το ποτάμι. Η ιδέα ήταν ένα μεγάλο παγανιστικό πάρτι που συνδέεται με τους θεούς του Ολύμπου, δηλαδή τον Ολυμπισμό».

Νομίζω μετά απ’ όλα αυτά το θέμα είναι λήξαν για το αν υπήρξε προσβολή στα χριστιανικά ήθη. Από κει και πέρα, τα ζητήματα αισθητικής ή κιτς που μπορεί να επικαλεστεί κάποιος, είναι χωριστά.

Scroll to Top