Ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Νίκος Ταχιάος, γράφει στο αφιερωματικό περιοδικό της Βεργίνα στο πλαίσιο της ΔΕΘ 2024.
«H 88η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης βρίσκει την πόλη σε μια κρίσιμη καμπή αναπτυξιακής πορείας, φέρνοντας στο προσκήνιο τις θεαματικές αλλαγές στις υποδομές που έχουν αρχίσει να μεταμορφώνουν την καθημερινότητα των κατοίκων.
Για χρόνια, στη Θεσσαλονίκη επικρατούσε η αίσθηση ότι πρόκειται για πόλη που υστερεί σε σύγχρονες υποδομές. Σήμερα, τα πράγματα έχουν μεταβληθεί άρδην. Η πόλη έχει αφήσει πίσω τη στασιμότητα, ακολουθώντας μια δυναμική πορεία εκσυγχρονισμού, κυρίως λόγω της συνεχιζόμενης προσπάθειας της κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ως Θεσσαλονικιός και μηχανικός δηλώνω περισσότερο από αισιόδοξος για την πρόοδο στις υποδομές της πόλης κατά τη διάρκεια της τελευταίας θητείας της Κυβέρνησης και ακόμη περισσότερο τον τελευταίο χρόνο.
Μια μεγάλη απόδειξη της εξελικτικής πορείας της πόλης αποτελεί το Μετρό Θεσσαλονίκης. Το πολυσυζητημένο αυτό έργο ολοκληρώνεται πριν την εκπνοή του χρόνου. Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι εδώ και σε ελάχιστο χρόνο από σήμεραα, όλοι μας θα απολαμβάνουμε το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της πόλης και ένα από τα καλύτερα σε επίπεδα λειτουργικότητας και ασφάλειας μετρό της Ευρώπης. Επιπλέον, αποτελεί και παγκόσμια μοναδικότητα καθώς σε 5 κεντρικούς, υπερσύγχρονους σταθμούς φιλοξενούνται και θα εκτίθενται αρχαιολογικά ευρήματα της βυζαντινής και ρωμαϊκής περιόδου, συνδέοντας το χθες με το σήμερα. Με τη βασική γραμμή στο τελευταίο στάδιο, στο στόχαστρο μπαίνει πλέον η επέκταση προς Καλαμαριά, η οποία βρίσκεται ήδη στο 90% και θα ολοκληρωθεί εντός εύλογου από την παράδοση της πρώτης χρόνο.
Το έργο συμπληρώνεται από τα υποστηρικτικά έργα του Σταθμού Νέας Ελβετίας και την προσθήκη στον συγκοινωνιακό στόλο της πόλης 110 ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ παράλληλα, σημαντικότατη συμβολή στη διαμόρφωση του Σχεδίου Μεταφορών για ένα βάθος χρόνου μέχρι το 2040, αποτελεί η Μελέτη Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάιο. Στην πράξη η μελέτη αυτή με τα χαρακτηριστικά μιας Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης, αφορά στο σύνολο των μεταφορών στο Πολεοδομικό συγκρότημα και έχει μελετήσει διάφορα εναλλακτικά σενάρια μετακινήσεων, επιβεβαιώνοντας πανηγυρικά το μετρό ως την βέλτιστη λύση για τις μετακινήσεις στην πόλη και την πιο ρεαλιστική επιλογή και για σήμερα και για το μέλλον.
Επιπλέον, η Μελέτη ήταν αυτή που έδειξε την ανάγκη να τεθεί σε προτεραιότητα η Βορειοδυτική επέκταση του Μετρό και στη συνέχεια, η επέκταση προς Αεροδρόμιο, που βρίσκεται στο στάδιο μελετών. Πέραν του μετρό, το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται επίσης σε φάση εξέλιξης. Τα έργα στο τμήμα «Θεσσαλονίκη-Ειδομένη» καθώς και η σύνδεση του 6ου Προβλήτα με τον σιδηρόδρομο καθώς και το παράλληλο έργο του Δυτικού Προαστιακού, αναμένεται να ενισχύσουν την οικονομία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής διευκολύνοντας την εμπορική δραστηριότητα προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Αυτό το δίκτυο συνδυάζει τη βελτίωση των καθημερινών μετακινήσεων των πολιτών με την ενίσχυση των εξαγωγών, προσφέροντας πολλαπλά οφέλη για την οικονομία.
Ακόμα, η πόλη εξελίσσεται και ως προς το οδικό δίκτυο. Ένα από τα έργα που τον τελευταίο χρόνο έχει εγείρει πολλές και ποικίλες αντιδράσεις λόγω της αδιαμφισβήτητης αναστάτωσης που επιφέρει στις κυκλοφοριακές συνήθειες των πολιτών, είναι η Αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, μέρος της οποίας αποτελεί και το FlyOver. Λαμβάνοντας υπόψιν ωστόσο τις αναπόφευκτες δυσκολίες στην καθημερινότητα των πολιτών μέχρι την ολοκλήρωση και παράδοσή του στο κοινό, στις αρχές του έτους το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έσπευσε για την ανάθεση της λειτουργίας της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης από τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ5 έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ12 στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Παράλληλα, αποφασίστηκε η σύσταση μιας ομάδας ειδικών επιστημόνων που θα επιφορτιστεί με τις απαιτούμενες δράσεις που θα αμβλύνουν τις επιπτώσεις στους πολίτες.
Για το λόγο αυτό, οι Υπηρεσίες του Υπουργείου τέθηκαν στη διάθεση της πόλης, ενώ ανά τακτά χρονικά διαστήματα πραγματοποιούνται συντονιστικές συσκέψεις με συμμετέχοντες τις αρχές της πόλης και εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης με θέμα τον καλύτερο συντονισμό της διευθέτησης της κυκλοφορίας.
Ακόμα, σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαγωνιστική διαδικασία του οδικού άξονα ΕΟ2, για το τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα», την Παράκαμψη Γιαννιτσών και την Παράκαμψη Χαλκηδόνας. Το έργο αποσκοπεί στην εξοικονόμηση χρόνου μετακίνησης και τη μείωση του λειτουργικού κόστους των οχημάτων υπό τη σταθερά της βέλτιστης οδικής ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Παράλληλα, εντός του επόμενου εξαμήνου αναμένεται να ολοκληρωθεί το νότιο τμήμα της οδικής σύνδεσης του Π.Α.Θ.Ε. και της Εγνατίας Οδού με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Τέλος, σημαντικά κτηριακά έργα υποδομής υποδεικνύουν τη μέριμνα για την αναβάθμιση των κοινωνικών υποδομών της περιοχής. Πρόκειται για 11 σχολικές μονάδες στους δήμους Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Ωραιοκάστρου και Αμπελοκήπων και άλλα 6 στην υπόλοιπη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για τα οποία έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν εντός δύο ετών από την υπογραφή της Σύμβασης, αποτελώντας έναν ακόμη σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης.
Η Ελλάδα, υπό την παρούσα Κυβέρνηση, βαδίζει πλέον σε ένα δρόμο βιώσιμης ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού και η Θεσσαλονίκη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πορείας. Για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο στόχος είναι ένας: η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σε ένα πλαίσιο ασφαλών μετακινήσεων και σύγχρονων υποδομών. Συνεχίζουμε προς αυτόν τον στόχο και για τη Θεσσαλονίκη.
Μεθοδικά και με σχέδιο αλλάζουμε την πόλη προς το καλύτερο.»