Ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μητσοτάκης σε Σακελλαροπούλου: Θα θέσω στον Ερντογάν το θέμα της Μονής της Χώρας

Την πρόθεσή του να θέσει το θέμα της Μονής της Χώρας στον Ερντογάν κατά τη συνάντησή τους εξέφρασε σήμερα στη συνάντησή του με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο κ. Μητσοτάκης, εξέφρασε την δυσαρέσκεια του για τη μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί, τονίζοντας ότι είναι ένα θέμα που θα θέσει στον Τούρκο πρόεδρο όταν τον επισκεφθεί στην Άγκυρα την ερχόμενη Δευτέρα. Όπως εξήγησε ο πρωθυπουργός, η μετατροπή αυτή ήταν αχρείαστη και πρόσθεσε πως είναι μια ενέργεια που προσβάλλει την πλούσια ιστορία της Κωνσταντινούπολης ως σταυροδρόμι πολιτισμών.

Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι ο δίαυλος επικοινωνίας με την Τουρκία παραμένει ανοιχτός ακόμα και όταν διαφωνούμε και ότι τα κανάλια επικοινωνίας παραμένουν ανοιχτά.

Μιλώντας για τις ευρωεκλογές, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε «ενδείξεις έντονης πόλωσης από άλλα κόμματα» ενόψει της κάλπης του Ιουνίου. Τόνισε, επιπλέον, ότι είναι αναγκαία η συμμετοχή στις ευρωεκλογές καθώς θα νομιμοποιήσει την χώρα μας να διεκδικεί περισσότερα.

Ο κ. Μητσοτάκης κατέληξε λέγοντας ότι θα πρέπει να μείνουμε μακριά από το τοξικό κλίμα, σημειώνοντας ότι φοβάται ότι δεν θα εισακουστεί αυτή η ευχή του.

Από την πλευρά της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, συμφώνησε ότι είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η καλή επικοινωνία με τη Τουρκία. Σημείωσε, ότι η μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί δεν δίνει ένα καλό μήνυμα διότι προκειται για ένα μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.

Αναφορικά με τις ευρωεκλογές, η κυρία Σακελλαρόπουλου, υπογράμμισε ότι είναι αναγκαία η μαζική συμμετοχή, τονίζοντας ότι είναι η Ευρώπη έχει να πετύχει σημαντικές προκλήσεις.

Μονή της Χώρας: Ποιο είναι το μνημείο με τα πανέμορφα ψηφιδωτά που κάνει από σήμερα τζαμί ο Ερντογάν

Η Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη η οποία από σήμερα με απόφαση Ερντογάν μετατράπηκε σε τζαμί, είναι το σημαντικότερο μνημείο της εποχής των Παλαιολόγων και λόγω του μοναδικού του εικονογραφικού προγράμματος ένα από τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά δημιουργήματα της βυζαντινής τέχνης.

Το καθολικό της Μονής της Χώρας χτίστηκε μεταξύ 1077 και 1081 από τη Μαρία Δούκαινα, την πεθερά του αυτοκράτορα Αλέξιου Α’ Κομνηνού, πάνω σε παλαιότερο κτίσμα.

Το 1120 επισκευάστηκε ριζικά από τον γιο του Αλέξιου, τον σεβαστοκράτορα Ισαάκιο Κομνηνό. Πολύ αργότερα, μεταξύ 1316 και 1321, ο Θεόδωρος Μετοχίτης, Λογοθέτης του Γενικού επί Ανδρόνικου Β’ Παλαιολόγου και λόγιος με σημαντικό συγγραφικό έργο, ανακαινίζει το κτήριο, προσθέτει τον εξωνάρθηκα και το νότιο παρεκκλήσι και τα διακοσμεί με μωσαϊκά και τοιχογραφίες.

Το νότιο παρεκκλήσι προσαρτήθηκε και διακοσμήθηκε στα 1315-20 με δαπάνη του Μετοχίτη, με σκοπό να συμπεριλάβει τον τάφο του κτήτορα.

Σύμφωνο με το νεκρικό προορισμό του χώρου είναι και το εικονογραφικό του πρόγραμμα. Μία επιβλητική σύνθεση της Καθόδου του Χριστού στον Άδη διακοσμεί την αψίδα, ενώ μία μνημειακή παράσταση της Δευτέρας Παρουσίας καλύπτει τα ψηλότερα μέρη του ανατολικού τμήματος. Οι δύο παραστάσεις από τα Θαύματα του Κυρίου, η ανάσταση του γιου της χήρας και της κόρης του Ιαείρου, ολοκληρώνουν το πρόγραμμα του ανατολικού τμήματος του παρεκκλησίου, που συνολικά εκφράζει τον Θρίαμβο του Χριστού πάνω στον θάνατο.

Στη διακόσμηση της κάτω ζώνης της αψίδας του παρεκκλησίου απεικονίστηκε και η ολόσωμη Παναγία που τραβά με τα χέρια προς το μάγουλό της το Θείο Βρέφος και χαρακτηρίζεται «ένας από τους πιο συναισθηματικούς τύπους της Παναγίας Ελεούσας στη βυζαντινή τέχνη».

Σχετικές με τη μεγάλη διάδοση της λατρείας της Θεοτόκου είναι και οι απεικονίσεις των τεσσάρων μελωδών αγίων: του Ιωάννη Δαμασκηνού, του Κοσμά Υμνογράφου, του Θεοφάνη Γραπτού και του Ιωσήφ Υμνογράφου, που δημιούργησαν τη βασική μαριολογική υμνογραφία της Ορθοδοξίας.

Αξιόλογη στη σειρά των σκηνών της Παλαιάς Διαθήκης είναι η παράσταση της κλίμακος του Ιακώβ στη δυτική πλευρά του νότιου τοίχου.Το δυτικό τμήμα διακοσμείται με σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη που αποτελούν προεικονίσεις της Παναγίας, διαμορφώνοντας έτσι με ζωγραφικά μέσα έναν ύμνο στη Θεοτόκο.