«Επανάσταση στην Παιδεία και στον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος», χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας που υλοποιείται, κατά την παρουσίαση του Ψηφιακού Σχολείου και για πρώτη φορά του Ψηφιακού Φροντιστηρίου και άλλων δράσεων, που έγινε από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, σε ένα ορεινό και απομακρυσμένο χωριό, τα Ριζώματα Ημαθίας.
Όπως είπε ο υπουργός Παιδείας το ψηφιακό φροντιστήριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το Σεπτέμβριο θα αφορά μαθητές από την πρώτη δημοτικού μέχρι και την τρίτη λυκείου και μέχρι τώρα υπάρχει διαθέσιμο υλικό για τα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών, το οποίο συνεχώς εμπλουτίζεται.
Ειδικά για τους μαθητές της τρίτης λυκείου θα λειτουργήσει ψηφιακό φροντιστήριο πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων ώστε να μπορούν να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα δίνει τη δυνατότητα να υποβάλλονται ζωντανά ερωτήσεις από τους μαθητές και να απαντώνται.
Σε ορισμένες εξαιρετικά απομακρυσμένες νησιωτικές και άλλες περιοχές όπως παράδειγμα η Γαύδος, θα εφαρμοστεί ένα υβριδικό σύστημα διδασκαλίας.
Δηλαδή θα υπάρχουν με φυσική παρουσία τρεις εκπαιδευτικοί στο σχολείο για τα βασικά μαθήματα και τα υπόλοιπα θα διδάσκονται μέσω τηλεκπαίδευσης. Αυτή η υβριδική λειτουργία θα ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο.
Για τους γονείς θα λειτουργήσει η εφαρμογή e-parents, ώστε να μπορούν να ενημερώνονται σε πρώτη φάση για τις απουσίες, τη βαθμολογία των μαθητών και τις ανακοινώσεις των σχολείων.
Θα λειτουργήσει το ψηφιακό βιβλίο πράξεων του συλλόγου διδασκόντων, θα γίνονται διαδραστικά μαθήματα και θα εμπλουτιστεί το εκπαιδευτικό υλικό με πίνακες και άλλα μέσα.
Η παρουσίαση του ψηφιακού φροντιστηρίου έγινε πρώτα σε μία τάξη μαθητών και στη συνέχεια ενώπιον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την όλο και μεγαλύτερη χρήση της νέας τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
«Εμείς θα συνεχίσουμε με τολμηρά βήματα το μεγάλο άλμα στην Παιδεία», δεσμεύτηκε ο πρωθυπουργός και είπε ότι μέχρι τώρα έχουν τοποθετηθεί 20.000 διαδραστικοί πίνακες σε σχολεία και θα φτάσουν τους 36.000 μέχρι το τέλος του χρόνου.
Έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν μαθητές απομακρυσμένων περιοχών αλλά και όσων οι οικογένειές τους δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το κλασικό φροντιστήριο και αυτό όπως είπε θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων.
Επισήμανε ότι ο στόχος είναι το Ψηφιακό Φροντιστήριο να γίνει ανταγωνιστικό προς το κλασικό φροντιστήριο.
Ο κ. Μητσοτάκης συμμετείχε σε πάνελ με δυο μαθητές, την διευθύντρια του σχολείου και μία γονέα. Εκεί ανέφερε ότι ο ίδιος πήρε για πρώτη φορά υπολογιστή στο δεύτερο έτος του πανεπιστημίου και επειδή δεν δέχονταν τις εργασίες του χειρόγραφες ήταν αναγκασμένος να τις δακτυλογραφήσεις τη γραφομηχανή μέχρι τότε.
Ταυτόχρονα επέστησε την προσοχή στις σκοτεινή πλευρά του διαδικτύου, όπως είναι το μπούλινγκ, και σημείωσε ότι τα επόμενα πέντε χρόνια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι χώρες της Ευρώπης θα πρέπει να ασχοληθούν με την αντιμετώπιση του εθισμού των νέων στο διαδίκτυο, καθώς είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα.
«Πρωταγωνιστής της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι ο δάσκαλος και ο καθηγητής, το κυριότερο συστατικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι οι σχέσεις που αναπτύσσει ο εκπαιδευτικός με τον μαθητή. Αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ. Αυτό το οποίο ερχόμαστε να κάνουμε σήμερα είναι να κάνουμε ευκολότερη τη δουλειά τους», τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Η ψηφιακή μεταρρύθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη είπε η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή.
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να γίνουν χωρίς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και ανέφερε ότι από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπονται 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ για 25 έργα στο χώρο της Παιδείας και από αυτά 232.000.000 για το Ψηφιακό Σχολείο.
Τον κ. Μητσοτάκη υποδέχθηκαν ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, η υφυπουργός Ζέτα Μακρή και ο δήμαρχος Βέροιας Κωνσταντίνος Βοργιαζίδης.
Τι είναι το ψηφιακό σχολείο
Το νέο Ψηφιακό Σχολείο (digitalschool.gov.gr) είναι μία νέα, δωρεάν, ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη, μέσω της οποίας μαθητές από την Α’ Δημοτικού έως την Β’ Λυκείου θα έχουν ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε σύντομα, περιεκτικά βίντεο με διδακτικό υλικό και στο περιεχόμενο των μαθημάτων (στη λογική του Netflix).
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα μπορούν να παρακολουθούν ζωντανά και σε μαγνητοσκόπηση απογευματινές φροντιστηριακές παραδόσεις για εξεταζόμενα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, να επικοινωνούν με τους καθηγητές σε πραγματικό χρόνο και να συμμετέχουν σε διαγωνίσματα προετοιμασίας. Η πιλοτική χρήση του Ψηφιακού Σχολείου θα αρχίσει από τη νέα σχολική χρονιά. Σε πρώτη φάση, θα είναι διαθέσιμα βίντεο για τη νεοελληνική γλώσσα και τα μαθηματικά που διδάσκονται στις τάξεις του Γυμνασίου, ενώ σύντομα θα προστεθεί αντίστοιχο οπτικοακουστικό υλικό για όλα τα μαθήματα του σχολικού ωρολογίου προγράμματος, για όλες τις τάξεις έως τη Β’ Λυκείου. Τα ψηφιακά μαθήματα για την Γ’ Λυκείου θα αρχίσουν τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Ψηφιακά μαθήματα για τα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών
Παράλληλα, μέσω του Ψηφιακού Σχολείου θα καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών που κατοικούν σε απομακρυσμένες περιοχές όπου δεν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις για την ίδρυση σχολείου, όπως η Γαύδος. Στις περιπτώσεις αυτές, θα δημιουργούνται τάξεις με τη φυσική παρουσία τουλάχιστον τριών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών (φιλόλογοι, μαθηματικοί, καθηγητές φυσικών επιστημών ή πληροφορικής) και για τα μαθήματα που δεν καλύπτονται από τις ειδικότητες που είναι διαθέσιμες στην περιοχή θα γίνεται ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία, εντός σχολικού ωραρίου.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, το ελεύθερο και δωρεάν Ψηφιακό Σχολείο αποτελεί ένα υποστηρικτικό εργαλείο για όλους τους μαθητές, ειδικά για όσους αντιμετωπίζουν αντικειμενικές δυσκολίες επειδή κατοικούν σε δυσπρόσιτες ορεινές ή νησιωτικές περιοχές, σε μεγάλη απόσταση από το σχολείο τους ή ανήκουν σε ευάλωτα νοικοκυριά.
Ηλεκτρονική πρόσβαση για τους γονείς στη δραστηριότητα του σχολείου
Το Ψηφιακό Σχολείο περιλαμβάνει επίσης ψηφιακή εφαρμογή για την τακτική επικοινωνία ανάμεσα στους γονείς και στο σχολείο (eParents). Αρχικά οι γονείς και κηδεμόνες θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται για τις δράσεις του σχολείου, τις επιδόσεις και τις απουσίες του παιδιού, ενώ σε σταδιακά θα προστεθούν κι άλλες δυνατότητες, όπως συμβουλευτικές υπηρεσίες και τηλεδιασκέψεις. Απώτερος στόχος είναι να ενταχθούν στο Ψηφιακό Σχολείο και υπηρεσίες που συνδέονται με την επαγγελματική σταδιοδρομία, όπως η πιστοποίηση προσόντων, αλλά και βιβλία, εκδόσεις και περιοδικά σε ψηφιακή μορφή. Το έργο του Ψηφιακού Σχολείου υλοποιήθηκε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στο πλαίσιο της σημερινής παρουσίασης στο Ημερήσιο Γυμνάσιο Ριζωμάτων Ημαθίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σε συζήτηση με την Παναγιώτα Τζουνοπούλου, Διευθύντρια του σχολείου, τη Σοφία Καραβασίλη και τον Αλέξανδρο Μοτσιόπουλο, μαθητές του σχολείου, και τη Νικολέτα Ξενικάκη, μητέρα μαθητή. Τη συζήτηση συντόνισε η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ζέττα Μακρή.
Μητσοτάκης: Συντελείται μία επανάσταση
«Εδώ συντελείται πραγματικά μια επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο διεξάγεται το ίδιο το μάθημα», σημείωσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. «Αυτό το οποίο αποκαλούμε “ψηφιακό φροντιστήριο”, μπορεί ο μαθητής να δει ένα εύληπτο βίντεο, ουσιαστικά μπορεί να είναι η πεντάλεπτη περίληψη, για να το πω πολύ απλά, ενός μαθήματος που μπορεί να κρατήσει 40 λεπτά, ώστε αν θέλει με κάποιο τρόπο να φρεσκάρει τις γνώσεις του -πάντα τα βίντεο αυτά παρουσιασμένα με έξυπνο τρόπο από πολύ έμπειρους εκπαιδευτικούς- να μπορεί να το κάνει και να έχει μια συμπληρωματική υποστήριξη στην καθημερινή διαδικασία εκμάθησης. Δεν θα υποκαταστήσει ποτέ το ψηφιακό φροντιστήριο το κλασικό βιβλίο, την ανάγκη να κάνεις τις ασκήσεις σου και να παραδώσεις αυτά τα οποία σου έχει ζητήσει ο καθηγητής ή ο δάσκαλος για την επόμενη μέρα. Είναι, όμως, νομίζω μια πολύ σημαντική συμπληρωματική βοήθεια», συνέχισε ο Πρωθυπουργός.
«Και βέβαια, αυτό το οποίο νομίζω ότι θα κάνει πραγματικά την διαφορά είναι το ψηφιακό φροντιστήριο για τα παιδιά που προετοιμάζονται για πανελλαδικές εξετάσεις. Θέλουμε να παρέχουμε όσο το δυνατόν καλύτερο ψηφιακό φροντιστήριο στα παιδιά της Γ’ Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αυτό θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο του 2024, προφανώς είναι δωρεάν. Είναι πολύ έμπειροι οι καθηγητές οι οποίοι θα διεξάγουν αυτά τα μαθήματα. Θα υπάρχει η διαδραστική δυνατότητα, αν είναι λίγοι μαθητές θα μπορούν να απαντώνται οι ερωτήσεις και εκείνη την ώρα, αν είναι περισσότεροι θα απαντώνται μετά», προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι με τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται το σχολείο και οι πανελλήνιες εξετάσεις παραμένουν ένα δίκαιο σύστημα, που δίνει ισότιμες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. «Αντιμετωπίζουμε στην πράξη κοινωνικές και περιφερειακές ανισότητες. Δεν θέλω να αισθάνεστε ότι επειδή επιλέγετε εσείς και οι γονείς να ζείτε στην ελληνική επαρχία, σε ένα πιο απομονωμένο χωριό, στερείστε ευκαιριών. Και γι’ αυτό επιμένουμε τόσο πολύ στη χρήση της τεχνολογίας, ακριβώς για να γεφυρώσουμε αυτές τις περιφερειακές ανισότητες οι οποίες μπορεί να υπάρχουν».