Ολοκληρώθηκαν τα εγκαίνια του έργου των 65 χιλιομέτρων από Καμίνια-Πύργο, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Τα εγκαίνια τελούνται παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς επίσης και εκπροσώπων της Δυτικής Ελλάδας.
Νωρίτερα ο πρωθυπουργός έκανε στάση στον κόμβο της Κάτω Αχαΐας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, και ενημερώθηκε, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Χρίστου Δήμα και του υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου, από εκπροσώπους της «Ολυμπίας Οδού», για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος: Πάτρα-Πύργος σε 45 λεπτά
Η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια – Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.
Με το νέο τμήμα Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες -Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο – Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.
Διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Πρόκειται, δηλαδή, για μια πολυτροπική υποδομή που θέτει σε κίνηση την Παραϊόνια Ελλάδα και υπηρετεί την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη – Πύργος (29 χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση -άνευ διοδίου- έως την ολοκλήρωση της κατασκευής, η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025.
Η Πατρών-Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.
Σημειώνεται, τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού), ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
74,8 χλμ.
2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
9 κόμβοι
15 γέφυρες
66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)
150 οχετοί
Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων)
2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων
Η ομιλία του Πρωθυπουργού
«Σήμερα, για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος, αλλά και τον νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, που τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος. Και πράγματι σήμερα είναι μία μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης, αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής».
Αυτά τόνισε ξεκινώντας την ομιλία του, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης των 65 χιλιομέτρων, από τα Καμίνια της Αχαΐας έως τον Πύργο της Ηλείας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου, που πραγματοποιήθηκε απόψε, κοντά στο Αλποχώρι, του Πύργου, ενώ τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου, από τα Καμίνια έως το Μιντιλόγλι της Πάτρας, είναι προγραμματισμένο να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Νοεμβρίου.
Διότι, όπως πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, «ο δρόμος αυτός, μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ» και συνέχισε: «Θυμάμαι, όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019 και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρα – Πύργος, δεν ήξερα και ο ίδιος την συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε. Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτόν τον πολύ όμορφο δρόμο, όπου θα δοθούν πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00 το μεσημέρι τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, στις 30 Νοεμβρίου. Τότε θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι, ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, αλλά και την σημασία που έχει για τον πρωτογενή τομέα».
Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «σκεφτόμουν πως πίσω από τα στατιστικά και από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές και θα κρύβονται πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες» και συμπλήρωσε: «Ο αγρότης, ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μία μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί ή βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ μέχρι την Πάτρα, ο φοιτητής, ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτόν το δρόμο, ο επισκέπτης, ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με την κατεύθυνση την Κυλλήνη για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας, ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, δηλαδή την Κεφαλονιά και την Ζάκυνθο, οι πιλότοι μας της πολεμικής αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας, ώστε να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοί πια θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο, όχι απλά γρήγορο, αλλά πρώτα και πάνω από όλα ασφαλή».
Σε αυτό το σημείο ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «σήμερα, αν κάτι μπορούμε να πούμε και αν κάτι μπορώ και εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας, επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτήν την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο» και συνέχισε:
«Την Ασπασία και το Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη, που δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια, την Νικολίτσα, το μικρό Δημήτρη που δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα. Αυτά είναι μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν την ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, που πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας».
Συνεχίζοντας είπε ότι «και πάλι λοιπόν θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών από το 2019, αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες».
Όπως συμπλήρωσε, «είναι η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν δυναμικό κατασκευαστικό κλάδο, όπου απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι σε αυτό το έργο» και πρόσθεσε: «Αυτός ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας και γιατί όχι να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα χαμόγελα που είδαμε και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων είναι η καλύτερη απόδειξη, του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν πρώτα και πάνω από όλα αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις, δηλαδή το πως ο δρόμος αυτός θα φτάσει όχι μόνο στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο, ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο».