Οι νομικές κινήσεις με την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων, του γνωστού δικηγόρου- συλλέκτη έργων τέχνης και ιδιοκτήτη του μουσείου Μario Prassinos, κ. Στέλιου Γκαρίπη, για λογαριασμό της μοναχοκόρης του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Γαϊτη, Λωρέττας, που συσχετίστηκαν με καταγγελία στη Διεύθυνση Αρχαιοκαπηλίας, στο ελληνικό FBI και η κινηματογραφική επιχείρηση που στήθηκε από την Ασφάλεια σε γκαλερί της Θεσσαλονίκης, ήταν αυτά που ξεσκέπασαν τον μεγαλύτερο Έλληνα πλαστογράφο έργων τέχνης και τον έριξαν στα δίχτυα του νόμου.
Mάλιστα, η έφοδος της ΕΛ.ΑΣ και η σύλληψη του Έλληνα «Μπελτράκι», ματαίωσαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, τη διαδικτυακή δημοπρασία που είχε προγραμματιστεί στις 5 Δεκεμβρίου, όπου ανυποψίαστα θύματα, του πλαστογράφου, θα έδιναν αστρονομικά ποσά για να αποκτήσουν έργα του Γιάννη Γαΐτη, Βλάση Κανιάρη, Κωνσταντίνου Παρθένη, Χατζηκυριάκου Γκίκα και άλλων σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών που όμως ήταν παραχαραγμένα. Η έφοδος του κλιμακίου της Ασφάλειας που μετέβη από την Αθήνα, στην γκαλερί του γνωστού δημοπράτη, πραγματοποιήθηκε χθες (04.12.2024) το πρωί.
Στο υπόγειο του εκθεσιακού χώρου, βρισκόταν το μυστικό εργαστήριο όπου ο Έλληνας «Βόλφγκανγκ Μπελτράκι», είχε στήσει τη μηχανή πλαστογράφησης των Ελλήνων ζωγράφων, ενώ έγινε και επιχείρηση στο σπίτι του γκαλερίστα, όπου οι αστυνομικοί βρήκαν και κατέσχεσαν εκατοντάδες παραχαραγμένους πίνακες τυλιγμένους σε ρολά, έτοιμους προς πώληση στη μεγάλη δημοπρασία.
Ενδεικτικό του όγκου των πλαστογραφημένων έργων είναι το γεγονός ότι, ενώ αρχικά το κλιμάκιο της Ασφάλειας μετέβη με ένα υπηρεσιακό όχημα για να μεταφέρει τα κατασχεθέντα, τελικά χρειάστηκε ένα φορτηγό όπου τα φόρτωσε και τα οδήγησε στα υπόγεια της Δημοτικής Πινακοθήκης για να φυλαχθούν. Σημαντικό, είναι ότι μαζί με τον γκαλερίστα, συνελήφθησαν και ο πλαστογράφος αλλά και ένας βοηθός, ενώ η έρευνα της Ασφάλειας βρίσκεται σε εξέλιξη προκειμένου να αναζητηθούν και άλλα μέλη του κυκλώματος.
Τα ασφαλιστικά και η καταγγελία στο ελληνικό FBI
Το κουβάρι της υπόθεσης άρχισε να ξετυλίγεται στις 29 Νοεμβρίου όταν η μοναχοκόρη του εικαστικού Γιάννη Γαϊτη κατέθεσε μέσω του δικηγόρου της κ. Στέλιου Γκαρίπη ασφαλιστικά μέτρα σε βάρος του γκαλερίστα. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αίτηση που παρουσιάζει το newsit.gr… «Είμαι αρχιτέκτονας και μουσειολόγος, μοναχοκόρη και κυρία όλων των πνευματικών δικαιωμάτων ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους, του Γιάννη Γαΐτη που διέπρεψε με την καλλιτεχνική του πορεία αρχικά στο Παρίσι της Γαλλίας και στη συνέχεια σε όλο τον κόσμο.
Έργα του πατέρα μου Γιάννη Γαΐτη βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη και τα μουσεία της Ελλάδας, ενώ φέτος τον Σεπτέμβριο, σε αναγνώριση της μεγάλης ακτινοβολίας του έργου του, εγκαινιάστηκε στην Ίο από την Αυτού Εξοχότητα την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Αικατερίνη Σακελαροπούλου, ένα υπερσύγχρονο μουσείο προς τιμή του Γιάννη Γαΐτη, αφιερωμένο στο έργο του πατέρα μου» αναφέρει και στις επόμενες γραμμές προσθέτει πως… «Ο έμπορος που διατηρεί ιδιόκτητο εκθεσιακό χώρο με αντίκες, έπιπλα και κάδρα στη Θεσσαλονίκη, καθώς επίσης και διενεργεί δημοπρασίες. Σε έντυπο κατάλογο με αναγραφόμενο χρόνο Δεκέμβριος 2024 που κυκλοφόρησε διαδικτυακά, εμφανίζεται ως δημοπράτης 123 έργων τέχνης, πινάκων ζωγραφικής και γλυπτών.
Η θυγατέρα του, εμφανίζεται στον ίδιο κατάλογο ως συντονίστρια της δημοπρασίας. Από τον κατάλογο προκύπτει πως οι καθ’ ων διοργανώνουν και εκθέτουν σε διαδικτυακή δημοπρασία έργα που αποδίδονται σε Έλληνες ζωγράφους, σε ηλεκτρονική διεύθυνση στις 5 Δεκεμβρίου 2024 και με ώρα έναρξης 19:15. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να δουν από κοντά τα έργα και να τα εξετάσουν αυτοπροσώπως πριν από την δημοπρασία, αποκλειστικά κατόπιν ραντεβού, κατά τις ημέρες 30.11.2024 – 02.12.2024 και ώρες 11.00 – 18.00. Έκθεση κατάστασης ή φυσικός έλεγχος έργων παρέχεται για όποιο έργο ζητηθεί.
Επιπλέον, τα δημοπρατηθέντα έργα, εξοφλούνται εντός 7 ημερών από την επομένη της δημοπρασίας. Οι καθ’ ων έχουν προβλέψει, επίσης, τη δυνατότητα τηλεφωνικής συμμετοχής σε έργα εκτιμήσεων άνω των 1000 ευρώ, αφού έχει προηγηθεί ενημέρωση της επιχείρησης τουλάχιστον 24 ώρες πριν την έναρξη της δημοπρασίας, ώστε να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη τηλεφωνική επικοινωνία. Για την υποβολή γραπτών προσφορών ή την εντολή τηλεφωνικής συμμετοχής διαθέτουν το έντυπο «Εντολή γραπτής προσφοράς», το οποίο «κατεβάζεται» από την ιστοσελίδα τους (BIDDING FORM) και αποστέλεται πίσω σε αυτούς με φαξ ή σκαναρισμένο με email. Εναλλακτικά προσφορές μπορούν να δοθούν στις σελίδες του διαδικτυακού καταλόγου στην ένδειξη «BID HERE» που υπάρχει πλάι σε κάθε έργο.
Οι καθ’ ων δηλώνουν πως τα «σπάνια επίλεκτα έργα» διατίθενται «ως έχουν» και αποδίδονται στους ζωγράφους και υπογράφονται από αυτούς τους ζωγράφους που αναφέρουν στον κατάλογο της δημοπρασίας, στον οποίο (κατάλογο) περιέχονται οι εικόνες των δημοπρατούμενων έργων, ενώ είναι απόλυτα βέβαιο πως τόσο κατά την έκθεση των έργων, όσο και κατά τη δημοπράτησή τους με προφορικές τους δηλώσεις θα διαβεβαιώνουν προσωπικά πως τα δημοπρατούμενα έργα είναι αυθεντικά, δεδομένου ότι τα έργα δεν φέρουν την ένδειξη ω/ε που σύμφωνα με τους καθ’ ων θα σήμαινε πως τα έργα δεν ελέγχθηκαν από αυτούς. [….].
Είναι απόλυτα βέβαιο, πως τα έργα με αριθμούς 50, 67, 79, 89, 112 του Γιάννη Γαΐτη του καταλόγου των καθ’ ων απεικονίζουν πλαστά έργα, τα οποία παρότι φέρουν την υπογραφή του μεγάλου μας ζωγράφου, δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την τεχνοτροπία του και τη θεματολογία του. Τα έργα αυτά δεν έχουν καμία απολύτως ομοιότητα με την τεχνοτροπία του Γιάννη Γαΐτη από τον οποίο παρουσιάζονται από τους καθ’ ων πως έχουν δημιουργηθεί και υπογράφονται.
Οι καθ’ ων στον κατάλογό τους αναφέρουν επί λέξει τα εξής (αναφέρεται στα έργα με τίτλους ‘Zeppelin’, με τιμές 10.000 – 12.000 ευρώ, ‘Θηρίο’, ‘Σπίτια στην ‘Υδρα’ με τιμή € 6.000 – 8.000, ‘Οδηγός και επιβάτες‘: € 4.000 – 5.000, ‘Άνδρας με καπέλο και λουλούδι: 2.000 – 2.500 ευρώ).
Οι καθ’ ων προσπαθούν, εκμεταλλευόμενοι τη φήμη του αείμνηστου πατέρα μου και το υψηλό κόστος των έργων του, να αποκομίσουν παράνομα μεγαλύτερο τίμημα από τα παραπάνω έργα, τα οποία ψευδώς αποδίδονται στον Γιάννη Γαΐτη. Είναι απόλυτα βέβαιο πως η βούληση των καθ’ ων είναι η επίτευξη πώλησης πλαστών πινάκων, ήτοι πινάκων ζωγραφικής χωρίς τις συνομολογημένες ιδιότητες δεδομένου ότι σε δημοπρασία ενός ζωγραφικού πίνακα, του οποίου εικαστικός δημιουργός φέρεται ο πατέρας μου, από τους πλέον καταξιωμένους στην ευρωπαϊκή καλλιτεχνική κληρονομιά, είναι η ιδιαίτερη σχέση που υφίσταται μεταξύ του δημιουργού και του έργου του, η οποία σχέση προβάλλει στο χώρο των εικαστικών τεχνών είτε με την χρωματική σύνθεση είτε με το χαρακτηριστικό τρόπο αποτύπωσης των γραμμών, σε επίπεδο αναγωγής της ιδιαιτερότητας της τεχνοτροπίας του ζωγράφου σε μοναδικό αυθεντικό ατομικό γνώρισμα, το οποίο και καθορίζει το πλαίσιο της οικονομικής αξίας του στον οικείο κύκλο συναλλαγών. Οι καθ’ ων με τη δημοπράτηση των παραπάνω έργων, προσβάλουν την καλλιτεχνική κληρονομιά του Γιάννη Γαΐτη, όσο και την εθνική πολιτιστική μας κληρονομιά.
Με την παρουσίαση στη δημοπρασία της Πέμπτης 5.12.2024 των με αριθμό 50, 67, 79, 89, και 112 πλαστών πινάκων ως γνησίων που αποδίδονται στον Γιάννη Γαΐτη, οι καθ’ ων προσπαθούν να εξαπατήσουν το αγοραστικό κοινό της Θεσσαλονίκης και να εκμεταλλευτούν τη φήμη του πατέρα μου, προσβάλλοντας την καλλιτεχνική του παρακαταθήκη και το διεθνούς ακτινοβολίας έργο του.
Επειδή οι πίνακες του καταλόγου με αριθμό 50, 67, 79, 89 και 112, είναι με βεβαιότητα πλαστοί, ως προς την υπογραφή των ζωγράφων, και δεν έχουν την υπεσχημένη από τους καθ’ ων ιδιότητα της γνησιότητας και αυθεντικότητας ως έργα του Γιάννη Γαΐτη και ήδη ο γκαλερίστας έχει καταδικαστεί προσωπικά με την υπ’ αριθ. 31966/2004 απόφαση του Δικαστηρίου Σας να επιστρέψει τίμημα από πώληση πλαστών πινάκων. Εχει δε, καταδικαστεί με απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών να επιστρέψει ποσό αγοράς τριών πλαστών πινάκων από δημοπρασία που πραγματοποίησε στην Αθήνα το έτος 2008.
Επειδή ήδη οι καθ’ ων απέσυραν πριν τη διενέργεια δημοπρασίας τους στις 5 και 6 Δεκεμβρίου 2019 σε ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης έργο του τότε καταλόγου τους, το οποίο ήταν πλαστό έργο του μεγάλου μας ζωγράφου Δημήτρη Γέρου, μετά από την ανάρτησή του στο χώρο κοινωνικής δικτύωσης τη Δευτέρα 25.11.2019, στην οποία επί λέξει είχε γράψει τα εξής: «ένα ακόμα πλαστό «έργο» από τον ίδιο δημοπράτη. Ακόμα και το χαρτί που το «ζωγραφήσανε» είναι άσχετο. Ντροπή!».
Επειδή οι καθ’ ων ήδη έχουν αποσύρει από δημοπρασίες τους μετά από αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων έργα που αποδίδονταν ψευδώς στους μεγάλους ζωγράφους μας Αλέκου Φασιανού, Γιώργου Σταθόπουλου, Απόστολου Λάβδα, Πάνου Φειδάκη, Γιώργου Μαυροΐδη, ενώ ήταν πλαστά.
Επειδή είναι απόλυτα βέβαιο πως το έργα με αριθμό 50, 67, 79, 89, 112 που αποδίδονται στον κατάλογο των καθ’ ων στον πατέρα μου Γιάννη Γαΐτη είναι πλαστά, πρέπει το Δικαστήριό σας να λάβει ασφαλιστικά μέτρα και διατάξει τη συντηρητική κατάσχεση των έργων 50, 67, 79, 89 και 112 του καταλόγου Δεκεμβρίου 2024 των καθ’ ων είτε σε δημοπρασία είτε κατ’ ιδίαν από τους καθ’ ων».
Κλείνοντας η κυρία Γαϊτη αναφέρει πως… «Η χορήγηση της προσωρινής διαταγής είναι ο μόνος τρόπος να προστατεύσω τα νόμιμα δικαιώματά μου και δη ασκώντας το δικαίωμά μου στην δικαστική προστασία και λαμβάνοντας επαρκή και αποτελεσματική προστασία του δικαιώματός μου προς απόδειξη της εις βάρος των πνευματικών δικαιωμάτων του Γιάννη Γαΐτη προσβολής».
Όταν πριν μερικές ημέρες τα ασφαλιστικά κερδήθηκαν και ακολούθησε μια μήνυση στο ελληνικό FΒΙ στην οποία σύμφωνα με τα έγγραφα που έχει στη διάθεση του το newsit.gr αναφέρεται κατάλογος και με άλλα παραχαραγμένα έργα μεγάλων εικαστικών, είχε ως με αποτέλεσμα να στηθεί η μεγάλη επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ και να πιαστούν στη φάκα οι πλαστογράφοι.
Η νομική άποψη
Ο δικηγόρος και συλλέκτης έργων τέχνης κ. Στέλιος Γκαρίπης ο οποίος εκπροσωπεί την κυρία Λωρέτα Γαϊτη τονίζει στο newsit.gr πως… «Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες χάρη στην ταχύτατη και αποτελεσματική συνεργασία ανάμεσα στο νέο ελληνικού FBI και τη Γενικής Διεύθυνση Αρχαιοκαπηλίας και το Υπουργείο Πολιτισμού. Η σημασία της εξάρθρωσης της εγκληματικής οργάνωσης πλαστών έργων τέχνης είναι πολυεπίπεδη: α) για πρώτη φορά συλλαμβάνεται και ο διακινητής και ο δημιουργός των πλαστών έργων, β) λόγω της οργάνωσης διαδικτυακών δημοπρασιών από τα μέλη του κυκλώματος, έχει κατακλυστεί το διαδίκτυο και οι διεθνείς βάσεις δεδομένων δημοπρασιών με εκατοντάδες πλαστούς πίνακες που αλλοιώνουν την πολιτιστική μας κληρονομιά και προσβάλλουν το έργο των μεγάλων μας ζωγράφων και γ) ανοίγει ο δρόμος για διεκδίκηση αποζημιώσεων από τα θύματα του κυκλώματος».