Κωστής Χατζηδάκης/ΑΠΕ - ΜΠΕ

Χατζηδάκης: Τάξη και ισονομία μεταξύ των πολιτών με ρυθμίσεις κοινής λογικής

«Παρεμβάσεις που διέπονται από το πνεύμα της κοινής λογικής» και στοχεύουν αφενός να μπει τάξη στο πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων και αφετέρου να διασφαλιστούν η ισονομία μεταξύ των πολιτών καi τα έσοδα του Δημοσίου, περιλαμβάνουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου για την ασφάλιση αστικής ευθύνης των αυτοκινήτων που συζητείται στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης. Με το νομοσχέδιο υιοθετείται επίσης το Κοινοτικό πλαίσιο για συναλλαγές που γίνονται με την χρήση της τεχνολογίας blockchain, επεκτείνεται στους ανάπηρους δανειολήπτες η προστασία που ισχύει για τους ευάλωτους, ενώ εισάγονται δίκαιες και ρεαλιστικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση της διαδικασίας αξιοποίησης διακατεχόμενων του Δημοσίου, όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης στην πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Επί της αρχής, υπέρ του νομοσχεδίου δήλωσε η Νέα Δημοκρατία. Επιφυλάχθηκαν, για την τελική τους στάση στην ολομέλεια, τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

«Με τις ρυθμίσεις για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων και αδρανών οχημάτων αντιμετωπίζουμε μια απαράδεκτη κατάσταση. Οι “τρύπες” που υπήρχαν στο σύστημα, επέτρεπαν να υπάρχουν πολίτες δυο κατηγοριών: οι “έξυπνοι” που δεν πλήρωναν και τα “κορόιδα” που πλήρωναν. Επέτρεπαν επίσης να χάνει το Δημόσιο έσοδα. Κάνουμε μια συστηματική προσπάθεια, όχι μια “έφοδο”, για να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου, της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και του ΤAXISnet. Καλώ όσους έχουν εκκρεμότητες σε σχέση με αδρανή ή ανασφάλιστα οχήματα, να τις τακτοποιήσουν πριν ενεργοποιηθεί η νέα νομοθεσία», επεσήμανε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις για:

-την υιοθέτηση κλιμακωτών προστίμων σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής των τελών κυκλοφορίας οχημάτων (25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου του επομένου έτους από το έτος καταβολής, 50% αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο, 100% αν καταβληθεί μετά το τέλος Φεβρουαρίου). Έως τώρα για καθυστέρηση έως και μίας ημέρας ο πολίτης πλήρωνε διπλάσιο τέλος.

-στην ενσωμάτωση της Κοινοτικής νομοθεσίας με την οποία διευρύνεται η κάλυψη του Επικουρικού Κεφαλαίου στους ασφαλισμένους σε εταιρείες που βρίσκονται σε διαδικασία εκκαθάρισης και στις περιπτώσεις που οι εταιρείες αυτές εδρεύουν σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Παρουσιάζοντας τη ρύθμιση για τους ανάπηρους δανειολήπτες ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι με το νόμο που ψηφίστηκε πέρυσι, κατέστη υποχρεωτική για τους servicers η πρόταση του εξωδικαστικού μηχανισμού για ρύθμιση του χρέους των ευάλωτων οφειλετών. Με τη ρύθμιση που εισάγεται τώρα, αυτή η υποχρεωτικότητα επεκτείνεται στους ανάπηρους. «Είναι κάτι που ήθελε το αναπηρικό κίνημα», τόνισε ο υπουργός.

Σε σχέση με τις συναλλαγές μετοχών, ομολόγων κ.λπ. που γίνονται με την χρήση της τεχνολογίας blockchain, η χώρα μας προσαρμόζεται στα σύγχρονα ευρωπαϊκά και παγκόσμια δεδομένα με την υιοθέτηση των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών.

Τέλος για τα διακατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε: «Έχουμε να κάνουμε με αδράνεια και υποκρισία της Πολιτείας επί πολλές δεκαετίες. Είχαν φθάσει κάποιες υπηρεσίες να διεκδικούν π.χ. όλη τη Σαρωνίδα, επικαλούμενες έγγραφα που ανάγονται στην Οθωμανική κατοχή, τα οποία θυμήθηκε το Δημόσιο 150 ή και περισσότερα χρόνια αργότερα». Και πρόσθεσε:

«Τίθεται το ερώτημα αν θα βγουν από τα σπίτια τους όλοι οι κάτοικοι της Σαρωνίδας ή της Καλαμαριάς, ή θα ρυθμιστεί το ζήτημα με ρεαλιστικό τρόπο. Η πρώτη προσέγγιση είναι ανεδαφική. Εκείνο που επιδιώκουμε είναι, ο νόμος που ψηφίστηκε το 2023 και οι τροποποιητικές ρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου να επιταχυνθούν με αυτονόητες κινήσεις, χωρίς να επιβραβεύουμε καταπατητές που ενδεχομένως θελήσουν να εκμεταλλευτούν αυτήν την πρωτοβουλία του Δημοσίου». Επεσήμανε ακόμη ότι «σε κάθε περίπτωση δεν τροποποιείται η νομοθεσία σε σχέση με την τακτοποίηση αυθαιρέτων».

Ο κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε εξάλλου ότι έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την διαδικασία παραχώρησης των κατεχομένων ακινήτων, «που θα είναι ψηφιοποιημένη, διαφανής και με συγκεκριμένους κανόνες».

Προηγουμένως, τις θέσεις τους επί του νομοσχεδίου, παρουσίασαν στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, εκπρόσωποι φορέων.

Μεταξύ των φορέων, ο Mιχάλης Θαλάσσης, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών ΚΤΕΟ «ο ‘Αγιος Χριστόφορος», χαρακτήρισε σημαντικό ο πολίτης να μπει στην νοοτροπία ότι πρέπει να ελέγχει το αυτοκίνητό του. «Εμείς θέλουμε να έχουμε ασφαλή αυτοκίνητα, θέλουμε να προλαμβάνουμε τα ατυχήματα, το προσπαθούμε εδώ και 20 χρόνια». Στο κλίμα αυτό, εξήγησε ότι είναι πολύ σημαντική η διασταύρωση των στοιχείων των οχημάτων, όπως αυτή προωθείται με το νομοσχέδιο, ώστε να σπεύσουν οι ιδιοκτήτες τους να περάσουν τα αυτοκίνητά τους από τεχνικό έλεγχο.

Ο Κωνσταντίνος Κόλλιας εκ μέρους του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος είπε ότι το νομοσχέδιο επιδιώκει ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ασφάλιση των αυτοκινήτων και ιδιαίτερα για την αστική ευθύνη που προκύπτει από τη χρήση τους. Θεσπίζεται, σωστά, σύστημα ελέγχων, με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα καθώς και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας και μαζί θεσπίζεται και νέο πλαίσιο κυρώσεων. Επίσης καθορίζεται η διαδικασία αδρανοποίησης και διαγραφής από τα μητρώα οχημάτων. Με αυτόν τον τρόπο, είπε, θα εκκαθαριστεί επιτέλους το μητρώο οχημάτων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και αυτό θα συμβάλλει δραστικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος από τους εκπεμπόμενους ρύπους. Αναφερόμενος στις διατάξεις που αφορούν στην αξιοποίηση των ακινήτων του δημοσίου και τις λεπτομέρειες αναφορικά με την εξαγορά τους από ιδιώτες, ο κ.Κόλλιας είπε ότι σωστά προωθείται απλοποίηση του πλαισίου ώστε να πάψει να διαιωνίζεται μια κατάσταση παρανομίας, όπου οι ιδιώτες χρησιμοποιούν επί μακρόν ακίνητα του δημοσίου και εμφανίζονται ως καταπατητές σε πολλές περιπτώσεις, παρά το γεγονός ότι έχουν ενεργήσει με καλή πίστη και είναι πρόθυμοι να εξαγοράσουν τα ακίνητα αυτά. Με αφορμή πάντως αυτές τις ρυθμίσεις, το Οικονομικό Επιμελητήριο ζήτησε να υπάρξει δεύτερος κύκλος του προγράμματος «Σπίτι μου», με διευρυμένα κριτήρια, εισοδηματικά, ηλικιακά, αλλά και σε σχέση με το έτος κατασκευής του ακινήτου.

«Θέλουμε να χαιρετήσουμε την ψήφιση του νομοσχεδίου που επιχειρεί την επίλυση του θέματος των ανασφαλίστων οχημάτων. Αποτελεί μια δικαίωση εφτά εκατομμυρίων πολιτών που μέχρι σήμερα πληρώνουν τις ζημιές που κάνουν 480.000 άνθρωποι που βρίσκουν τρόπο να μένουν ανασφάλιστοι», είπε ο Δημήτρης Ζομπάς, εκ μέρους της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών.

Στη νομοθετική ρύθμιση που αναφέρεται στη μισθολογική εξέλιξη υπαλλήλων με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ), μετά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ Σωτήρης Τριανταφύλλου. «Εκτιμούμε ότι οι ρυθμίσεις του άρθρου 64, είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Με τις ρυθμίσεις αυτές καταργείται πρώτον, η κατάταξη στο εισαγωγικό κλιμάκιο όλων όσοι μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης συνεχίζουν να εργάζονται και δεύτερον ο καταλογισμός ποσών από τη διαφορά του κλιμακίου στο οποίο υπηρετούσαν μέχρι την συνταξιοδότησή τους με το εισαγωγικό. Εκτιμώ ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και αποτελούν ενδείξεις θετικής ανταπόκρισης στις συντονισμένες προσπάθειες μας, ιδιαιτέρως, της Ομοσπονδίας αλλά και της Ένωσης Συντακτών της Αθήνας (ΕΣΗΕΑ) και βεβαίως και των άλλων ενώσεων συντακτών της χώρας», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ. Προειδοποίησε ωστόσο ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα. «Το πρώτο είναι, εάν έχουν ήδη παρακρατηθεί ποσά ή έχουν εισπραχθεί έναντι καταβληθείσας αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, πρέπει να επιστραφούν άτοκα στους εργαζόμενους. Το δεύτερο, πρέπει να είναι σαφές για την αποφυγή οποιασδήποτε ερμηνείας εκ μέρους των διαφόρων φορέων, ότι η διάταξη καλύπτει για λόγους ισότητας και τους εργαζόμενους δημοσιογράφους οι οποίοι απασχολούνται με την ίδια σχέση εργασίας στους φορείς του δημοσίου και των οποίων το μισθολόγιο καθορίζεται με την ΚΥΑ κοινή υπουργική απόφαση βάσει της παραγράφου 1 του άρθρου 22, του νόμου 4354 /2015. Το τρίτο, είναι να συμπληρωθεί η διάταξη με την πρόβλεψη για υπολογισμό της καταβαλλόμενης αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης με βάση τις αποδοχές του κλιμακίου που οι εργαζόμενοι κατείχαν μέχρι την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης. Σε περίπτωση δε, που η αποζημίωση αυτή καταβλήθηκε μειωμένη τότε η διαφορά θα πρέπει να επιστραφεί στους δικαιούχους γιατί πρέπει εδώ να λάβουμε όλοι υπόψη μας ότι σε ορισμένους φορείς όπως η ΕΡΤ για παράδειγμα έχουν ήδη υπολογιστεί οι καταβληθείσες αποζημιώσεις λόγω συνταξιοδότησης, βάσει του εισαγωγικού και όχι του μισθολογικού κλιμακίου που κατείχαν οι εργαζόμενοι κατά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ.

Ο Μιχάλης Φέκκας Α΄ Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς αναφέρθηκε «στον πιλοτικό Κανονισμό για την τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού και σημείωσε ότι στόχος είναι να δημιουργήθεί ένα πλαίσιο που επιτρέπει την ασφαλή και αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας αυτής στις χρηματοπιστωτικές αγορές». Άρα μέσα από αυτό το πιλοτικό σχέδιο θα γίνει η πλήρη κατανόηση των πιθανών ωφελειών και κινδύνων που συνδέονται με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας με αντικειμενικό στόχο την προστασία των επενδυτών, την ακεραιότητα της αγοράς, την χρηματοπιστωτική σταθερότητα, ώστε στο τέλος να υπάρχει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο», είπε ο κ. Φέκκας.

Scroll to Top