Η αεροπορική κίνηση στην Ελλάδα κινείται σε επίπεδα ρεκόρ, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Συγκεκριμένα, το Σάββατο 10 Αυγούστου 2024, ο Έλεγχος Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ εξυπηρέτησε 4.944 πτήσεις στο F.I.R Αθηνών, αριθμός που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ. Η σύγκριση με το Κέντρο Ελέγχου Ανώτερης Περιοχής του EUROCONTROL στο Maastricht, που εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 4.800 πτήσεις σε έναν από τους πιο πολυσύχναστους εναέριους χώρους της Ευρώπης, δείχνει το μέγεθος της αύξησης της αεροπορικής κίνησης στην Ελλάδα.
Στο Αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» σημειώθηκαν επίσης ρεκόρ επιβατικής κίνησης, με κορύφωση στις 21 Ιουλίου 2024, όταν διαχειρίστηκε 62.778 επιβάτες σε ένα 24ωρο. Ο διοικητής της ΥΠΑ, Γιώργος Σαουνάτσος, επισημαίνει ότι η αύξηση αυτή στηρίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό της Υπηρεσίας, ενώ σημειώνει την βελτίωση της διαθεσιμότητας των συστημάτων αεροναυτιλίας και την εξέλιξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού.
Αεροπορική κίνηση με… καθυστέρηση
Παρά την αύξηση της κίνησης, οι καθυστερήσεις στις πτήσεις αποτελούν πλέον ρουτίνα στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol, τρεις στις δέκα πτήσεις στην Ευρώπη το 2023 καθυστέρησαν πάνω από 15 λεπτά, ενώ ο μέσος χρόνος καθυστέρησης ήταν 17,8 λεπτά. Στην Ελλάδα, τα μεγάλα αεροδρόμια όπως το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα και το «Μακεδονία» στη Θεσσαλονίκη, εμφανίζουν σημαντικές καθυστερήσεις, με μόνο το 58,3% των πτήσεων στην Αθήνα να αναχωρούν εγκαίρως στα τέλη Μαΐου.
Η έλλειψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που προκαλούν καθυστερήσεις. Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας αναφέρει ότι η υποστελέχωση φτάνει το 20% και στο Κέντρο Ελέγχου Αθηνών – Μακεδονίας αγγίζει το 40%. Παράλληλα, το πρόβλημα της υποστελέχωσης επηρεάζει και την επίγεια εξυπηρέτηση, με τις εταιρείες να αναζητούν λύσεις μέσω της πρόσληψης μεταναστών.
Οι καθυστερήσεις προκαλούν σημαντικές οικονομικές απώλειες για τις αεροπορικές εταιρείες, όχι μόνο λόγω των αιτημάτων αποζημίωσης από τους επιβάτες, αλλά και από το αυξημένο κόστος καυσίμου και τις υπερωρίες των πληρωμάτων. Σύμφωνα με στοιχεία για το 2022, κάθε λεπτό καθυστέρησης μιας πτήσης κοστίζει περίπου 100 ευρώ.
Η κατάσταση επιδεινώνεται από την έλλειψη εργαζομένων, τις απεργίες και τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, ενώ στην Ευρώπη, οι καθυστερήσεις το 2023 ήταν περισσότερες σε σχέση με το 2022 και πολύ περισσότερες συγκριτικά με την προ-πανδημική περίοδο. Οι καθυστερήσεις πτήσεων, είτε λόγω ελλείψεων προσωπικού είτε λόγω απεργιών, συνεχίζουν να αποτελούν σημαντική πρόκληση για τον κλάδο των αερομεταφορών.
Επιστρέφοντας στα ελληνικά δεδομένα, οι καθυστερήσεις πλέον είναι κομμάτι της καθημερινότητας των ταξιδιωτών, η ταλαιπωρία στα αεροδρόμια, από το Ελευθέριος Βενιζέλος μέχρι τα πιο μικρά στα νησιά γίνονται “τόπος μαρτυρίου” τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους ξένους, με αποτέλεσμα να αμαυρώνεται η εικόνα της χώρας και της “βαριάς βιομηχανίας” όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε.
Η πρώτη εικόνα της καθυστέρησης και του χάους, μπορεί να αποζημιώνεται εν μέρη από την ελληνική ομορφιά, το περίφημο φιλότιμο και την φιλοξενία, αλλά σίγουρα καταποντίζεται όλο το οικοδόμημα, στις ώρες αναμονής της επιστροφής.