Δύο νέα «όπλα» ετοιμάζεται να ρίξει η κυβέρνηση στη μάχη κατά της ακρίβειας, μετά την επέκταση της μείωσης των τιμών, από 5% έως 24%, σε εκατοντάδες νέους κωδικούς και την παράταση της χρονικής διάρκειας της πρωτοβουλίας αυτής. Το πρώτο μέτρο, που είναι επί του παρόντος υπό σχεδιασμό στο υπουργείο Ανάπτυξης, αφορά στο πώς μπορεί να μειωθεί η διαφορά της τιμής που παρατηρείται από το χωράφι στο ράφι.
Μια προτεινόμενη λύση, λοιπόν, όπως επισημαίνει στα «Π» κυβερνητικό στέλεχος με γνώση των εν λόγω συζητήσεων, είναι «το χωράφι να έρθει στο ράφι». Με άλλα λόγια, οι παραγωγοί να πωλούν απευθείας τα προϊόντα τους στις λαϊκές αγορές, χωρίς ενδιάμεσους.
Αυτό βέβαια ήδη συμβαίνει, αλλά με τρόπο μικτό, καθώς στις λαϊκές υπάρχουν θέσεις για παραγωγούς πωλητές και για επαγγελματίες πωλητές, με την αναλογία σε γενικές γραμμές να είναι ένα προς ένα.
Η νομοθετική παρέμβαση που σχεδιάζει το αρμόδιο υπουργείο αφορά στη δημιουργία λαϊκών αγορών αποκλειστικά για παραγωγούς: Ο καταναλωτής θα γνωρίζει, συνεπώς, ότι από τη στιγμή που εισέρχεται σε αυτήν αγοράζει προϊόντα από τους ανθρώπους που τα παράγουν, χωρίς ενδιάμεσους – επιβαρυμένα βέβαια με την τιμή του μεταφορικού κόστους, κ.λπ.
«Oσο περισσότεροι παραγωγοί, τόσο μεγαλύτερος ανταγωνισμός και τόσο καλύτερες τιμές», εκτιμά το ίδιο στέλεχος. Στο δε πολιτικό σκέλος της μεταρρύθμισης αυτής, αν παρ’ ελπίδα οι τιμές δεν μειωθούν τελικά, θα καταρριφθεί στην πράξη το επιχείρημα της αντιπολίτευσης ότι δεν υπάρχει αποφασιστική κρατική παρέμβαση στους λεγόμενους μεσάζοντες και ενδιάμεσους για την πάταξη της αισχροκέρδειας.
Αρμόδιες Aρχές για τη λειτουργία των λαϊκών αγορών και φορείς λειτουργίας τους είναι οι δήμοι εντός των ορίων των οποίων αυτές λειτουργούν. Ειδικά, ωστόσο, για τις λαϊκές που λειτουργούν μέσα στα όρια της Περιφέρειας Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, αρμόδιες Αρχές είναι η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αντίστοιχα, που αποφασίζουν και για τη χωροθέτηση, σε επίπεδο χωροταξικό (επιλογή οδών κ.ο.κ.) μέσω των χωρικών αντιπεριφερειαρχών.
Στις δύο μεγαλύτερες περιφέρειες, όπου συγκεντρώνεται και ο μισός πληθυσμός της χώρας, η ίδρυση, η κατάργηση, η μετακίνηση και η επέκτασή τους γίνεται με απόφαση της οικείας περιφέρειας, έπειτα από πρόταση του οικείου δήμου και την επιλογή τουχώρου λειτουργίας τους.
Με την απόφαση ίδρυσης νέας λαϊκής αγοράς καθορίζονται ο αριθμός των θέσεων αυτής για παραγωγούς πωλητές και επαγγελματίες πωλητές και οι κατηγορίες των θέσεων δραστηριοποίησης ανά αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Εφόσον η νέα υπό σχεδιασμό νομοθετική ρύθμιση εγκριθεί και υλοποιηθεί, θα δίνεται η δυνατότητα για λαϊκές αγορές αποκλειστικά για παραγωγούς και θα περνάει πλέον η ευθύνη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες λαϊκές αυτής της κατηγορίας.
Ακρίβεια: Τέλος οι πλασματικές εκπτώσεις
Το δεύτερο «όπλο» που προγραμματίζει να ενεργοποιήσει η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο αφορά στην καταπολέμηση των παραπλανητικών εκπτώσεων σε όλο το φάσμα της αγοράς – είτε δηλαδή αυτό αφορά ένα σαμπουάν ή ένα απορρυπαντικό είτε ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή είδη ένδυσης και υπόδησης.
Θεωρείται πλέον δεδομένο ότι αρκετές εταιρείες, σε μια σειρά από προϊόντα, πλασάρουν στους καταναλωτές εκπτώσεις πλασματικές, αφού το προϊόν στην πραγματικότητα δεν είχε πουληθεί ποτέ στην αναγραφόμενη ως αρχική τιμή. Η λύση που σχεδιάζεται είναι να υποχρεούται η αγορά συνολικά, σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη, να έχει ως τιμή αναφοράς την πραγματική τιμή στην οποία πωλείτο το οποιοδήποτε προϊόν μέσα στις τελευταίες τριάντα ημέρες.
Έκπτωση θα νοείται –και θα επιτρέπεται– μόνο επί αυτής της τιμής και όχι μιας θεωρητικής και πιθανώς ανύπαρκτης.
«Την προσπάθεια να αποκλιμακωθούν οι τιμές δεν πρόκειται να τη σταματήσουμε ποτέ. Μας ενδιαφέρουν τα νοικοκυριά που τα φέρνουν δύσκολα βόλτα και φυσικά η μεσαία τάξη», τόνισε χαρακτηριστικά προ ημερών ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος επισήμανε πως «το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι κάτω από 1% –έχουμε τον μισό πληθωρισμό διατροφής από την Ε.Ε.– και ειδικότερα στα σουπερμάρκετ έχουμε αρνητικό πληθωρισμό μεταξύ 1% και 2%».
Ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στον εξαπλασιασμό των προστίμων, αλλά και στην επέκταση του μέτρου περιορισμού του περιθωρίου κέρδους και σε χρονικό διάστημα εντός του 2025 και εξήγησε πως «η στρατηγική που ακολουθούμε είναι πιέσεις, έλεγχοι και διάλογος για μείωση των τιμών».
Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε ότι συζητά με τους εκπροσώπους της αγοράς την επέκταση του μέτρου μείωσης των τιμών και ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών εκπτώσεων.