Ο ΟΑΣΑ το τελευταίο διάστηµα εκπονεί το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΣΣΜΑ) για την επόµενη 20ετία. Πρόκειται για ένα ολοκληρωµένο πρόγραµµα δράσεων που έχει ως στόχο την αναβάθµιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, την προώθηση της βιώσιµης κινητικότητας αλλά και την ενίσχυση των «πράσινων» µεταφορών. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα πραγµατοποιήθηκε σχετική ηµερίδα µε τίτλο «Μαζί σχεδιάζουµε τον Νέο Συγκοινωνιακό Χάρτη της Αττικής», στο υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, µε τη συνεργασία του υπουργείου, του ΟΑΣΑ και του Growthfund, του Εθνικού Επενδυτικού Ταµείου, όπου συµµετείχαν όλοι οι δήµοι της Αττικής, καθώς και συναρµόδιοι φορείς, προκειµένου να ενηµερωθούν και να συµβάλουν ενεργά στη διαµόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη.
Επανακαθορισµός της λειτουργίας των µεταφορών της Αθήνας
Οπως επισηµαίνει ο Οργανισµός, στόχος είναι ο επανακαθορισµός της λειτουργίας των µεταφορών της Αθήνας για τα επόµενα 20 χρόνια, όπου θα δίνεται έµφαση στη διαλειτουργικότητα των µέσων µεταφοράς. Με απλά λόγια, τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και οι συρµοί του µετρό και του ΗΣΑΠ θα λειτουργούν συµπληρωµατικά µεταξύ τους, µε βάση τις σηµερινές ανάγκες µετακίνησης των πολιτών της πρωτεύουσας. Σηµειώνεται πως το δίκτυο αστικών συγκοινωνιών που υπάρχει σήµερα έχει βασιστεί σε στοιχεία µελετών του 2009 και, ως εκ τούτου, χρειάζεται επικαιροποίηση µε βάση τα σηµερινά δεδοµένα.
Ακόµα, βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα του Οργανισµού σχετικά µε το πώς συνηθίζουν να µετακινούνται οι κάτοικοι των Αθηνών. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το κόστος της θα ανέλθει στα 2,4 εκατ. ευρώ. Η έρευνα πρόκειται να πραγµατοποιηθεί σε 36.600 νοικοκυριά, 71.200 µετακινούµενους σε σταθµούς µετρό, τραµ, λεωφορείων, τρόλεϊ και τρένων, αλλά και σε λιµάνια και αεροδρόµια. Παράλληλα, στην έρευνα συµµετέχουν οδηγοί ταξί και εταιρείες εµπορευµατικών µεταφορών. Ειδικότερα, θα συλλεχθούν ερωτηµατολόγια που θα καλύπτουν το 1% των νοικοκυριών κάθε δήµου της Αττικής, καταγράφοντας τα κοινωνικοοικονοµικά χαρακτηριστικά, σε συνδυασµό µε τις συνήθειες µετακίνησης των κατοίκων. Μέσα από τις απαντήσεις θα προσδιορισθεί η πραγµατική ζήτηση για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θα εκτιµηθούν οι ανάγκες για νέους προορισµούς και θα εξετασθούν οι νέες τάσεις αστικής µετακίνησης.
Που βασίζεται το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών
- Τη βιώσιµη κινητικότητα.
- Την προσβασιµότητα.
- Τη χρήση καινοτόµων τεχνολογιών.
- Την προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, στις προτάσεις του υπουργείου Μεταφορών προς τους δήµους της Αττικής περιλαµβάνονται τα «πρότυπα πεζοδρόµια», ποδηλατόδροµοι, σηµεία στάθµευσης, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήµατα, οχήµατα µικροκινητικότητας κ.ά. Στον συγκοινωνιακό χάρτη θα ενταχθούν, πλην των ΜΜΜ, και τα ταξί, αφού θα συµπεριληφθούν και συγκεκριµένα σηµεία χωροθέτησης για πιάτσες.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε ότι το υπουργείο υλοποιεί ένα πολυεπίπεδο έργο ενίσχυσης των δηµόσιων συγκοινωνιών στην Αττική, µε βραχυπρόθεσµα και µακροπρόθεσµα οφέλη.
Ενδεικτικά:
Ανανεώνεται ο στόλος των αστικών λεωφορείων.
Κυκλοφορούν 250 νέα, σύγχρονα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορεία στην Αττική, µε σκοπό να γίνουν 950 το καλοκαίρι του 2025.
Αναζητείται χρηµατοδότηση για επιπρόσθετα 700 λεωφορεία και τρόλεϊ.
Υλοποιούνται πιλοτικά νέες υπηρεσίες, όπως οι ανέπαφες πληρωµές στα εισιτήρια.
Επεκτείνεται το δίκτυο του µετρό.
Αναβαθµίζονται συρµοί.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδοµών Βασίλης Οικονόµου υποστήριξε ότι «στόχος µας είναι να δηµιουργήσουµε ένα πιο αποτελεσµατικό, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον σύστηµα µεταφορών, που θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών. Στους πολίτες της Αττικής µε τον σύνθετο αστικό και περιαστικό ιστό απαντάµε µε την υλοποίηση ενός σχεδίου που ανταποκρίνεται στις µεταφορικές ανάγκες τους. Οπως το δικαιούνται».
Σύµφωνα µε τον έτερο υφυπουργό, Νίκο Ταχιάο, «το συγκεκριµένο µοντέλο λειτουργίας όχι µόνο εξασφαλίζει την ποιότητα των υπηρεσιών, αλλά αποτρέπει και το φαινόµενο της επαγόµενης συµφόρησης («induced traffi c»), ελέγχοντας τη ζήτηση εισόδου. Πρόκειται για µια κίνηση στρατηγικής σηµασίας, που είχε το βλέµµα στραµµένο στο µέλλον». Τέλος, η γ.γ. Μεταφορών, ∆έσποινα Παληαρούτα, εξήγησε ότι «µέσω του ΣΣΜΑ θα προσδιοριστεί η ζήτηση για ΜΜΜ, η εκτίµηση των απαιτήσεων προέλευσης-προορισµού, η εξέταση νέων τάσεων αστικής µετακίνησης, σε έναν χώρο ευθύνης που τα τελευταία 15 χρόνια έχει µεταβληθεί σηµαντικά, από κοινωνική, οικονοµική και πολεοδοµική άποψη».
Ανέπαφες πληρωμές
Ακολούθως, λαµβάνοντας τον λόγο ο διευθύνων σύµβουλος του Growthfund, του Εθνικού Επενδυτικού Ταµείου, Γρηγόρης ∆. ∆ηµητριάδης, ανέφερε πως «τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς µπορούν να γίνουν το κυρίαρχο µέσο µετακίνησης, γιατί είναι η µόνη επιλογή για να ζούµε όλοι σε µια περιβαλλοντικά φιλική και καθαρή πόλη». Την ίδια ώρα, ο ΟΑΣΑ προωθεί την εφαρµογή του συστήµατος ανέπαφων πληρωµών µε τραπεζική κάρτα στα µέσα µεταφοράς της πρωτεύουσας. Οπως δήλωσε προ ηµερών ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, µέχρι τα τέλη του 2024 όλοι οι επιβάτες θα έχουν την εναλλακτική δυνατότητα να πληρώνουν µε τραπεζική κάρτα ή το κινητό τους ή το ψηφιακό τους πορτοφόλι, σε ακυρωτικό µηχάνηµα/πύλη εισόδου-εξόδου, σε όλα τα µέσα µεταφοράς. Προς ώρας το συγκεκριµένο πιλοτικό πρόγραµµα «τρέχει» στα λεωφορεία των γραµµών Express του ∆ιεθνούς Αερολιµένα Αθηνών (Χ93, Χ95, Χ96, Χ97), µε τα στοιχεία να δείχνουν ότι το 10% των επιβατών κάνουν πλέον χρήση τραπεζικής κάρτας για τις επιβιβάσεις τους. Από τα Χριστούγεννα και µετά το συγκεκριµένο σύστηµα πρόκειται να επεκταθεί σε όλα τα µέσα µεταφοράς. Σε αυτό το σηµείο πρέπει να σηµειωθεί ότι το απλό «χάρτινο» εισιτήριο δεν αποσύρεται, η χρήση του θα γίνεται κανονικά από τους πολίτες.
Στο επόµενο βήµα, το σύστηµα έχει τη δυνατότητα του account based ticketing, όπου κάθε επιβάτης µπορεί να δηµιουργήσει έναν λογαριασµό και µέσω αυτού να κάνει αγορές καρτών και εισιτηρίων, ενώ θα προστεθούν και υπηρεσίες Mobility-as-a-Service.