Η τελευταία έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC) για το 2025 αποκάλυψε ποια κράτη στην Ευρώπη έχουν τους πιο επικίνδυνους δρόμους για τους οδηγούς και ποια θεωρούνται τα ασφαλέστερα. Στην κορυφή της λίστας των πιο επικίνδυνων χωρών βρίσκεται η Σερβία, με 78 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους το 2024. Ακολουθούν η Ρουμανία με 77 θανάτους και η Βουλγαρία με 74, ενώ την πρώτη πεντάδα κλείνουν η Ελλάδα και η Κροατία με 64 και 62 θανάτους αντίστοιχα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση της Κροατίας, η οποία δείχνει σαφή βελτίωση στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Αντίθετα, η Ελλάδα φαίνεται να σημειώνει αρνητική πορεία, ανεβαίνοντας στην κατάταξη με 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, σε σύγκριση με τους 60 θανάτους που είχε καταγράψει το 2023.
Στον αντίποδα, η Νορβηγία διατηρεί τη θέση της ως η ασφαλέστερη χώρα για οδήγηση στην Ευρώπη, με μόλις 16 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Ακολουθούν η Σουηδία με 20 και η Μάλτα με 21 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, επιβεβαιώνοντας τη φήμη των σκανδιναβικών χωρών για υψηλά πρότυπα οδικής συμπεριφοράς.
Άλλες ευρωπαϊκές χώρες με υψηλά ποσοστά θνησιμότητας στους δρόμους περιλαμβάνουν την Πορτογαλία (60 θάνατοι), την Ιταλία (51 θάνατοι) και την Ισπανία (36 θάνατοι) ανά εκατομμύριο κατοίκους. Η μελέτη τονίζει ότι οι χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις όσον αφορά την οδική ασφάλεια.
Ειδικά για την Ελλάδα, το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών αναφέρει ότι η υπερβολική ταχύτητα συνδέεται με περίπου 18% των θανατηφόρων τροχαίων. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η αυστηρότερη επιβολή των ορίων ταχύτητας μέσω ελέγχων ή καμερών μπορεί να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των θανάτων. Σύμφωνα με τους ειδικούς, μια αύξηση της ταχύτητας κατά 5% μπορεί να αυξήσει τον συνολικό κίνδυνο ατυχήματος κατά 10% και τον κίνδυνο θανατηφόρου ατυχήματος κατά 20%.
Η εικόνα που προκύπτει είναι σαφής: ενώ οι δρόμοι της Σκανδιναβίας παραμένουν πρότυπα οδικής ασφάλειας, οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων καλούνται να εντείνουν τις προσπάθειες για την προστασία των οδηγών και των επιβατών. Η πρόληψη και η αυστηρή τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας φαίνεται να αποτελούν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων στην Ευρώπη.













