του Χαράλαμπου Κατσιβαρδά
Είναι πρόδηλον, ότι, κείμεθα, εις την αποκορύφωση της θερινού περιόδου, πλην όμως, καίπερ, τιμώμεν την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου της Μητρός του Θεανθρώπου Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού, βαίνοντες αταλάντευτα προς τον Μικρόν Πάσχα, του Θέρους, καταλαμβάνουμε εαυτόν αμήχανο περί της πεμπουστίας της «Εορτής» ταύτης.
Πέραν από την χρονική συμβατική ημερολογιακή καμπή, τι άραγε κομίζει το γεγονός της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, τι εστίν εορτή, εις μία αλλοτριωμένη κοινωνία, εις την οποία κατισχύει ο διαχρονικός μηδενισμός, ο ατομοκεντρισμός, και η ζώσα αξιακή πραγματικότητα της καταναλωτικής ευωχίας.
Πώς συλλαμβάνει, κανείς εξ ημών, της έννοια της εορτής, λαμβάνοντας υπόψιν,του οντολογικού υποβάθρου, αρυόμενο εκ της ζώσης Ορθοδόξου παραδόσεως αλλά και προσβλέποντας εις την υπαρκτική ελευθερία, κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση της Θυσιαστικής Αυταπαρνήσεως του Θεανθρώπου, ο οποίος χάριν της ημέτερας Σωτηρίας, ενσαρκώθηκε, θυσιάσθηκε, Σταυρώθηκε και Αναστήθηκε την Τρίτη ημέρα, καταλύοντας τον Θάνατο δια τον αυτοπρόσωπο Θάνατό του και διασκορπίζοντας, τοιουτοτρόπως, το ευφρόσυνο μήνυμα του ακήρατου φωτός της αληθείας, ώσπερ διαλαμβάνετο εις τας Γραφάς, εκ συστάσεως του σύμπαντος Κόσμου
Ο Σταυρωθείς Ιησούς δια των ηδύμολπων ψαλμών του «Χριστός Ανέστη», καταλείπεται ανεκκλήτως η σφραγίδα της αιωνίας ζωής, καθότι σηματοδοτείται ευγλώττως η συντριβή του Διαβόλου και η εγκαθίδρυση εντός του Άδη, δηλονότι τούτο, το θεμελιώδες υπαρκτό γεγονός της Αναστάσεως, δια της οποίας, Ο Κύριος, χάρισε, την Αιώνια ζωή, συνεφέλκοντας αμοιβαδόν, τα, μέχρι τούδε, νεκρά πρόσωπα, εκ των μνημάτων αυτών.
Η λατρευτική μας Παράδοση και ο Εκκλησιαστικός βίος συνιστά ανυπερθέτως, την ανόθευτο διαχρονική αλήθεια εκ συστάσεως του θνησιγενούς τούτου σύμπαντος κόσμου, ήτοι, την δια του λόγου του Ιησού Χριστού, θαρεπεία, της, εκ γεννετής πεπτωκυίας φύσεως, του Ανθρωπίνου προσώπου, την αναπόδραστη δηλαδή, εκόντος άκοντος, υποταγής του, εις τους χρονικούς περιορισμούς της φυσικής αναγκαιότητας, η οποία άγει νομοτελειακώς εις τον βιολογικό του Θάνατο.
Ως εκ τούτου τι κομίζει η έννοια της εορτής, πέραν από τις αμοιβαίες πλασματικές και άνευρες ευχές κατ’ αλλήλων, πέραν από μία ανάπαυλα και ανακωχή από τον πόλεμο και τον ζόφο της καθημερινή αλγεινής επαγγελματική και μη κοινωνικής πραγματικότητας, εντός των κόλπων της αιμασσούσης κοινωνίας;
Δυνάμεθα, ως πνευματικά ευνουχισμένη και αγελαία μάζα και βοσκηματώδης όχλος να υπερκεράσουμε τις νοσηρές εγκιβωτίσεις από το παραισθησιογόνο του μηδενιστικού καταναλωτικού παραισθησιογόνου;
Πέραν, ως έπος ειπείν, της αμηχανίας ενώπιον της εορτής, λόγω της μη προσηκούσης μυήσεως μας ή της δοθείσης προτεραιότητας μας, εις αλλότριες υλικές και μάταιες απολαύσεις, αδυνατούμε εν τέλει, να ψηλαφήσουμε, τι, τω όντι, πρεσβεύει, η έννοια της εορτής, πώς απαντά εις την αιτιώδη διαδρομή της φθοράς και του Θανάτου, πώς ασπαίρει, το ρίγος μυχίως εις την ψυχή μας, ωσεί ερωτικού φτερουγίσματος.
Πώς η εορτή δια μέσου της εκκλησιαστικής μας λατρείας μεταπλάθεται και μεθίσταται σε υπέρβαση του κτιστού και προσπορίζει την συζυγία ελευθερίας και ελπίδας, καθότι ο άνθρωπος ελεύθερος από τους χρονικούς προκαθορισμούς, ελπίζει εις το γεγονός της αιώνιας ζωής.
Δηλαδή, βιωματικών υποστατικών γεγονότων, τα οποία δεν συνιστούν ρητορική θεωρία, ή ανεδαφικές και αλυσιτελείς φιοριτούρες, αλλά αυταπόδεικτα γεγονότα, ζώσες πραγματικότητες οι οποίες σημαίνουν τα σημαινόμενα, εν άλλοις λόγοις, θεμελιώνουν την μετάβαση από τον Κτιστό εις τον Άκτιστο Κόσμο, δια μέσου του επίκεντρου της Κτίσεως, του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού .
Η μεγάλη και απαρασάλευτη αγκαλιά της Μητέρας απάντων ημών, της Αειπαρθένου Παναγίας, υφίσταται νυν και εις το διηνεκές και τους αιώνας των αιώνων.
Συνελόντι ειπείν, ας ψηλαφήσουμε, τον Εκκλησιαστικό βίο, της βιωματικής ζώσης Ορθοδόξου Παραδόσεως, εξικνουμένοι από το επίχρισμα της εορτής και την επιτηδευμένη και κίβδηλη επιδερμική παρουσία μας, διαρκουσών των Χριστιανικών εορτών και ας μετάσχουμε, δια κατανύξεως, ψυχή τε και σώματι ιδίως εν τω Μικρό Πάσχα το οποίο υποστασιάζει η Κοίμησις της Θεοτόκου μας.
Χαράλαμπος Β Κατσιβαρδάς
Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω και Σ.τ.Ε
Ανεξάρτητος Βουλευτής